درمان سرطان مغز با ویروس فلج اطفال

پژوهشگران نوعی روش جدید برای درمان سرطان مغز یافته اند. در این روش جدید می توان از ویروس فلج اطفال برای مبارزه با سرطان مغز استفاده کرد. برای بسیاری از ما ویروس ها به عنوان عواملی خطرنامک و ناخوشایند در نظر گرفته می شوند، عواملی که می توانند موجب بیماری و بروز مشکلاتی متعدد شوند. اما شاید جالب باشد اگر بدانید گاهی ویروس ها کارکردی درمانی دارند. بر همین اساس اخیرا گروهی از پژوهشگران دریافتند که با استفاده از نسخه ای از ویروس فلج اطفال، می توان سلول های سرطانی را مورد حمله قرار دارد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از سی نت، پژِوهشگران دانشگاه دوک دریافتند که ویروس  فلج اطفال می تواند سلول های سرطانی را در بیماران مبتلا به سرطان مغز از بین ببرد.

با این وجود نباید فراموش کنیم که استفاده از ویروس ها به عنوان عواملی برای کنترل سرطان هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارد و قطعی نشده است. اما پژوهشگران موفق شده اند در آزمایشگاه های خود نسخه هایی ارزشمند از ویروس های درمانی را تولید کنند.

پژوهشگران دانشگاه دوک نتایج آزمایشگاهی بالینی خود را که طی پنج سال گذشته در انجمن  پزشکی نیوانگلند انجام شده است،منتشر کرده اند. نتایجی بسیار امیدبخش و خوشحال کننده.

اگر بخواهیم به طور بسیار ساده، به نقش این ویروس در درمان سرطان اشاره کنیم، باید بگوییم که این ویروس ها نوعی ویروس قوی ژنتیکی هستند که می توانند زمینه ساز بروز سرماخوردگی مخرب شوند. اما با ایجاد تعدادی تغییر می توان ویروس مذکور را تبدیل به یک روش درمانی برای حمایت از سلولهای سالم کرد.

درواقع این تغییر کوچک باعث ساختن یک آنتی سرطان بالقوه می شود . خوشبختانه بر اساس پژوهش های درمانگران تا کنون بیش از 61 بیمار مبتلا به گلیوما درجه 5   به این واکسن ابداعی جدید موسوم به واکسن PVSIRIP پاسخ داده اند. این در حالی است که افراد مذکور به درمان های رایج تومورهای سرطانی پاسخ نداده بودند.

روش درمان این افراد شامل یک دوره  27 ماهه می شد و خوشبختانه بیش از 20 درصد افرادی که این نوع درمان را گرفتند، زنده ماندند و از تومور بدخیم خود نجات یافتند.

 این بدان معنی است که بدن می تواند پاسخی ایمنی را در برابر  بیماری نشان دهد و  سلول هایی را تولید کند که برای مبارزه با فلج اطفال، و همچنین علیه سرطان مقاوم باشند.

با این حال، برخی از عوارض جانبی مرتبط با درمان نیز وجود دارد، که هنوز هم به طور کامل کنترل نشده اند.درواقع متاسفانه حدود 19 درصد از بیماران نوعی عارضه جانبی را نشان داده اند. عارضه هایی مثل سردرد و تشنج و مواردی مشابه. انتظار می رود این  آزمایش بالینی تا ماه مه سال 2023 تکمیل شود. / آی تی انتخاب

مطالب مرتبط