دیوار مستهلک کننده انرژی زلزله

اختراع 'دیوار مستهلک کننده انرژی زلزله' پژوهشگر ایرانی ثبت شد

رییس بخش نوآوری و اختراعات دانشکده مهندسی دانشگاه پوترا مالزی گفت:اختراع دیوار مستهلک کننده انرژی زلزله در آمریکا، ژاپن و مالزی به ثبت رسید و قرار است، آزمایش کیفیت و کارایی دیوار در تخصصی ترین میز لرزه دنیا در دانشگاه کالیفرنیا آمریکا به مورد اجرا گذاشته شود.

به گزارش آردی نیوز، دکتر فرزاد حجازی مخترع دیوار مستهلک کننده انرژی زلزله  افزود: ژاپن نخستین بار با استفاده از یک نوع مایع این پروژه علمی را با هزینه فوق العاده گران اجرا کرد و پس از ساخت این دیوار ،از آن در یک بیمارستان کالیفرنیا استفاده شد.
وی توضیح داد : اما اختراع نوع جدید دیوار مستهلک کننده نیروی زلزله در سال 2011 به شکل ایده توسط وی مطرح شد و وزارت علوم ،فنون و اختراعات مالزی و دانشگاه دولتی پوترا با اعطای کمک هزینه، امکان ساخت نمونه اولیه و فعالیت های آزمایشگاهی برای این اختراع را در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا فراهم ساخت .
به گفته وی قرار است آزمایش نهایی این دیوار در شهریور امسال در دانشگاه کالیفرنیا انجام شود.
حجازی با بیان اینکه ‘ دیوار مذکور این قابلیت را دارد که بین 40 تا 60 درصد نیروی زلزله را جذب کند’ گفت: این اختراع در ساختمان های قدیمی و جدید براحتی قابل نصب به جای دیوارهای سازه برای محافظت ساختمان ها در برابر زلزله های شدید با صرف هزینه بسیار کم است.
به گفته این پژوهشگر در مراحل آزمایشگاهی بالاترین نیروی احتمالی زلزله به این دیوار وارد و نتایج لازم اخذ شد و اکنون یک شرکت بزرگ در حال خریداری تکنولوژی ساخت این دیوار میراکننده( مستهلک کننده) به همراه سه اختراع مشابه این پژوهشگر، برای استفاده در پروژه های بین المللی مانند بزرگترین پل در بنگلادش است.
وی گفت: اکنون تاسیس یک شرکت دانش بنیان در ایران با مشارکت سرمایه گذار خارجی برنامه ریزی شده است و این امکان وجود دارد که در سه نقطه کالیفرنیا (آمریکا)، کوالالامپور(مالزی )و ایران این تکنولوژی ارائه شود.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشتر اعلام کرد: نسل جدیدی از کارآفرینی در کشور شکل گرفته که شرکت های استارت آپ سال 96 بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان فروش داشتند.
فرزاد حجازی محقق ایرانی و دانشیار دانشگاه پوترا مالزی پیشتر به همراه گروه خود موفق به کسب مدال طلا در مسابقات نوآوری آمریکا در سال 2010 و همچنین جایزه برتر و رتبه دوم از مرکز تحقیقات ملی زلزله تایوان در مسابقات ساختمان های مقاوم در برابر زلزله شد.
پژوهشگر ایرانی مقیم مالزی سال گذشته نیز در مسابقات ساختمان مقاوم در برابر زلزله در تایوان که با حضور چند گروه از دانشگاه های معتبر دنیا مانند استرالیا، تایوان، هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی، مالزی، کانادا و فیلیپین برگزار شد، از سوی داوران مورد تقدیر قرار گرفت.

مطالب مرتبط