راهی برای ترمیم ضایعات غضروفی

نتایج پژوهش‌های محققان پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو AO سوئیس نشان داد، توسعه هیدروژل‌های قابل تزریق از غضروف‌های سلول‌زدایی شده، می‌تواند به عنوان روشی امیدبخش در مهندسی بافت غضروف مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، مهندسی بافت غضروف یک دانش میان رشته‌ای است که در جهت بهبود نقایص غضروفی، مانند آرتروز یا صدمات غضروفی ناشی از ضربه، تلاش می‌کند.

به منظور یافتن راهی برای ترمیم ضایعات غضروفی، دکتر باغبان اسلامی‌ ‌نژاد، سیما بردبار، نسرین لطفی بخشایش و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو AO سوئیس، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن هیدروژل قابل تزریقی از بستر سلول زدایی شده غضروف گوسفند تهیه شد. صحت سلول‌زدایی با روش‌هایی چون اندازه‌گیری ماده ژنتیکی، گلیکوزآمینوگلیکان‌ ‌ها، میزان کلاژن و بررسی‌های بافت شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی‌های رئولوژیک نشان داد، هیدروژل مورد نظر در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و در زمانی بین ۵ تا ۷ دقیقه آماده می‌شود.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Journal of biomedical material research (Part A) به چاپ رسیده است، نشان داد، هیدروژل تولید شده محیطی مناسب برای جذب و تکثیر سلول‌ها فراهم می‌کند. ارزیابی‌های انجام شده به‌وسیله میکروسکوپ الکترونی اتصال و تکثیر سلول‌ها در سطح هیدروژل را تأیید کرد. علاوه بر این، سلول‌های جای گرفته در بستر هیدروژل قادر به تمایز به سلول غضروف (کندروسیت) بودند و شمار محدودی از آنان از بین رفته یا به سلول‌های استخوانی تمایز یافتند.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان داد، توسعه هیدروژل‌های قابل تزریق از غضروف‌های سلول‌زدایی شده، می‌تواند به عنوان روشی امید بخش در مهندسی بافت غضروف مورد استفاده قرار گیرد.

مطالب مرتبط