راه‌اندازی بایو بانک نقشه‌برداری مغز در کشور

رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از راه‌اندازی بایو بانک نقشه‌برداری مغز در این آزمایشگاه خبر داد و گفت: در این بانک ۱۰ هزار نمونه برای در اختیار قرار دادن به محققان جمع آوری شده است.

به گزارش آردی نیزو و به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا آی در نشست خبری امروز، ارائه خدمات تخصصی به محققان را از مأموریت‌های اصلی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز عنوان کرد و افزود: خدمات این آزمایشگاه همه کشور را پوشش می‌دهد و تاکنون ۶۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور بیش از هزار پروژه را در این آزمایشگاه به ثبت رسانده‌اند.

وی اجرای برنامه ویژه برای ۱۵ استان کشور را از اقدامات این آزمایشگاه نام برد و یادآور شد: برای این منظور از محققان استان‌های مختلف کشور دعوت به عمل آوردیم تا با حضور در این آزمایشگاه از آموزش‌های تخصصی آن بهره مند شوند.

آی، اضافه کرد: با توجه به حجم استقبال از ابتدای سال جاری خدمات این آزمایشگاه به صورت دو شیفت ارائه می‌شود و در صورت لزوم سه شیفت خواهد شد.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، از افزایش شعب این آزمایشگاه در کشور خبر داد و اظهار کرد: در این اقدام درصدد هستیم تا با راه‌اندازی و تجهیز شعب آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، شبکه‌ای از محققان این حوزه ایجاد کنیم.

آی، با اشاره به نحوه تأمین تجهیزات این شعب، توضیح داد: به منظور تجهیز این شعب با ۳ دانشگاه تراز اول کشور مذاکراتی را آغاز کردیم تا بتوانیم با امکانات و تجهیزات ساخت داخل آن را تجهیز کنیم.

وی توسعه بانک اطلاعات آزمایشگاه با نام “بایو بانک نقشه‌برداری” را از دیگر برنامه‌های این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: در این بانک بالغ بر ۱۰ هزار نمونه اطلاعات در حوزه نقشه‌برداری مغز جمع آوری شده است و محققان با مراجعه به سامانه ایجاد شده، می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

آی اضافه کرد: علاوه بر آن با چندین مرکز تصویربرداری مغز نیز مذاکره کردیم تا تصاویر دریافت شده از بیماران را در این بانک بارگذاری کنند.

به گفته وی با راه‌اندازی این بایو بانک، محققان برای دسترسی به اطلاعات تحقیقاتی خود نیازی به مراجعه به این آزمایشگاه را ندارند.

مطالب مرتبط