رباتی که سالانه بیش از 100 هزار آزمایش انجام می‌دهد

دانشمندان دانشگاه “ام.آی.تی”، نوعی ربات ابداع کرده‌اند که می‌تواند به انجام آزمایش‌ها، بررسی نتایج و تکرار آنها بپردازد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از تک‌کرانچ، اگرچه علم بسیار هیجان‌انگیز است اما می‌تواند کسل‌کننده هم باشد. برخی آزمایش‌ها باید صدها یا هزاران بار تکرار شوند و این کار، به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد. دانشمندان دانشگاه “ام.آی.تی” (MIT) سعی دارند تا این مشکل را برطرف کنند. آنها نوعی ربات ابداع کرده‌اند که می‌تواند آزمایش را انجام دهد، نتایج را بررسی کند و در صورت لزوم به تکرار آن بپردازد. به گفته دانشمندان، این ربات تاکنون موفق شده 100 هزار آزمایش را طی یک سال انجام دهد.

حوزه دینامیک سیالات، بسیاری از نیروهای پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی را شامل می‌شود و گاهی اوقات، بهترین راه برای درک این نیروها، تکرار است تا الگوهای مورد نظر ظاهر شوند.

این ربات موسوم به “آی‌تی‌تی” (ITT)، پلتفرم رباتیکی برای آزمایش دارد که برای انجام کارهای مکانیکی مانند بیرون کشیدن اجسام از آب طراحی شده اما این قابلیت را نیز دارد که نتایج را نیز به صورت هوشمند مورد بررسی قرار دهد، در جست و جوی اطلاعات بیشتر باشد و این کار را تا زمان داشتن یک گزارش ارزشمند و کامل ادامه دهد.

در مقاله این پژوهش آمده است: آی‌تی‌تی تاکنون حدود 100 هزار آزمایش انجام داده که این آزمایش‌ها ارزشی معادل آزمایش‌های صورت گرفته توسط یک دانشجوی دکتری طی دو هفته را دارند.

بخش دشوار این پروژه، طراحی ربات نیست بلکه توانایی استدلال و درک آن است. ربات با کمک این قابلیت می‌تواند آزمایش‌ها را تکرار کند و نتایج کارآمدی را ارائه دهد.

انسان‌ها برای انجام دادن چنین آزمایش‌هایی باید پارامترهای لازم را بررسی کنند و در مورد نحوه انجام دادن آن تصمیم بگیرند اما این ربات می‌تواند به آنها کمک کند تا در زمان خود صرفه‌جویی کنند و تصمیمات بهتری در مورد آزمایش داشته باشند.

شاید این ربات و اختراعات مشابه آن به زودی بتوانند کارهایی مانند آزمایش کردن را که انسان‌ها برای انجام دادن آنها به مفاهیم و ایده‌های گوناگون نیاز دارند، بر عهده بگیرند. داده‌های این مقاله نشان می‌دهند که ربات‌ها در هر موقعیتی می‌توانند کارها را به صورت رباتیک انجام دهند.

این پژوهش، در مجله “Science Robotics” به چاپ رسید./ایسنا

مطالب مرتبط