“ریورسیمپل راسا” خودرویی پاک برخاسته از ولز

در حالیکه بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی بر روی ارایه مدل های الکتریکی تمرکز کرده اند، یک شرکت ولزی به نام ریوِرسیمپل (Riversimple) ایده دیگری در سر داشته و پیشرانه های هیدروژنی را جانشینی بهتر برای موتورهای بنزینی می داند.

برای نمایش قابلیت های بالای پیل سوختی، این شرکت یک خودروی هیدروژنی دو نفره تولید کرده که از مشخصات فنی قابل توجهی برخوردار است.

riversimple rasa

خودروی جدید ولزی ها راسا (Rasa) نام دارد. به گفته سازنده این اتومبیل پاک می تواند با 1.5 کیلوگرم هیدروژن تا 300 مایل (حدود 480 کیلومتر) مسافت را پشت سر بگذارد.

هر کدام از چرخ های راسا، نیروی مورد نیاز خود را از یک موتور مستقل دریافت می کند، انرژی این موتورها هم از طریق چرخه الکترولیز معکوس تامین می شود. در این چرخه از ترکیب هیدروژن و اکسیژن الکتریسیته بدست می آید. برخلاف موتورهای درون سوز که گازهای آلاینده از خود بر جای می گذارند، آب تنها چیزی است که از اگزوز خودروهای هیدروژنی خارج می شود.

riversimple rasa

کمپانی ریورسیمپل با تولید راسا رقیبی مثل تویوتا میرای (Mirai) را نشانه گرفته است. البته از بعدی دیگر می توان محصولات تسلا و سایر مدل های برقی را نیز رقیب راسا تلقی کرد.

toyota mirai

ولزی ها مدل تجاری متفاوتی را در پیش گرفته اند. بر اساس این مدل امکان مالکیت محصولات ریورسیمپل وجود ندارد، در عوض علاقه مندان می توانند با پرداخت مبلغی بصورت ماهیانه، از ساخته های این کمپانی استفاده کنند. آنطور که اعلام شده، مبلغ پرداختی بیمه و هزینه هیدروژن مصرفی را نیز در بر می گیرد.

riversimple-rasa-001-1

اگر چه خودرویی برقی مثل تسلا مدل S با مسافت قابل پیمایش 335 مایلی (حدود 540 کیلومتر) برد حرکتی بهتری دارد، اما به اعتقاد بنیانگذار ریورسیمپل یعنی آقای هوگو اسپاورز (Hugo Spowers) اتومبیل های هیدروژنی از لحاظ راندمان بهینه تر هستند.

riversimple-rasa

وی در این باره گفته:

مصرف بهینه انرژی به احتمال زیاد مهمترین فاکتوری است که در آینده مورد توجه قرار می گیرد. باتری ها خیلی سنگین هستند، از سویی دیگر بازده خودروها به طور عمده به وزن وابسته است.

بنابراین باتری ها برای جابجایی در مسافت های کوتاه بسیار مناسبند، اما برای مسافت های 100 یا 120 مایلی معتقدیم که ما می توانیم خودروهای هیدروژنی بهتری تولید کنیم. اگر این مسافت به 300 یا 400 مایل افزایش کند، قضیه کاملا متفاوت تر شده و برتری خودروهای هیدروژنی چند برابر می شود.

riversimple-rasa

در زمان کنونی ریورسیمپل مشغول تولید چند مدل مختلف است. این کمپانی در نظر دارد تا سال 2020 تولید انبوه محصولات خود را شروع کند.

نکته جالب توجه اینکه آقای اسپاورز اعلام کرده تکنولوژی های این شرکت انحصاری نبوده و سایر خودروسازان نیز می توانند از روی آنها کپی کنند. به اعتقاد وی بازار خودروهای هیدروژنی به قدری بزرگ است که این مساله مشکلی برای ریورسیمپل ایجاد نمی کند.

riversimple-rasa

آقای اسپاورز در این باره نیز گفته: آنچه که ما می خواهیم اینست که استانداردهای موجود فراگیر شوند. ما از سلول های سوختی متفاوتی استفاده می کنیم. می می خواهیم دیگران از ما کپی کنند، زیرا ما اتومبیل های متفاوتی را در صنعت خودرو می سازیم. ما قصد داریم با تولید انبوه هزینه ساخت را کاهش دهیم.

منبع : دیجایتو

مطالب مرتبط