ساخت بزرگترین چاپگر سه بعدی برای تولید کامپوزیت های الیافی صنایع کشور

محققان دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با طراحی و ساخت بزرگ‍ترین چاپگر سه‌بعدی مجهز به دو سامانه لایه‌گذار، امکان تولید کامپوزیت‌های تقویت‌شده با الیاف به منظور بهره‌گیری در صنایع مختلف را فراهم آوردند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین حسنی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه چاپ سه بعدی با روش لایه گذاری مذاب پلیمری(FFF) به علت هزینه پائین، در حال تبدیل شدن به یکی از پر اهمیت‌ترین روش‌های تولید قطعات صنعتی است، افزود: با این وجود قطعات تولید شده با این روش، نسبت به روش‌های متداول دیگر، استحکام پایین‌تری دارند.

وی افزود: نتایج پژوهش‌ها نشان داد با بهره‌گیری از شیوه تغذیه همزمان الیاف ممتد در حین فرآیند چاپ سه‌بعدی، می‌توان استحکام قطعات چاپ‌شده سه بعدی را افزایش داد.

دکتر حسنی ادامه داد: محققان دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره‌گیری از روش چاپ با تغذیه همزمان الیاف و پلیمر که (CFC) نام دارد، موفق شدند تا ضمن بومی‌سازی فناوری طراحی و تولید چاپگرهای سه بعدی مجهز به تغذیه همزمان الیاف، بزرگترین چاپگر سه بعدی کشور را که از دو سامانه لایه‌گذار جهت تولید نمونه‌های کامپوزیتی-پلیمری استفاده می‌کند، طراحی و تولید کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به امکان تولید دقیق قطعات پیچیده سه‌بعدی تا ابعاد ۷۰ در ۴۸ در ۴۸ سانتی‌متر با بهره گیری از دستگاه ساخته شده، افزود: در این چاپگر یکی از دو سامانه لایه‌گذار، توانایی تغذیه همزمان الیاف ممتد با کارایی بالا نظیر الیاف کربن، شیشه و کولار همراه با پلیمر را دارد و سامانه دیگر به صورت جداگانه رشته‌های پلیمری گرمانرم نظیر پلی لاکتیک اسید، اکریلو نیتریل بوتادین استایرن، پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون را لایه‌گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: این دستگاه قادر است، کامپوزیت‌های سه بعدی و دو بعدی تقویت شده با الیاف را در شکل‌های سه بعدی تولید کند که این نوع کامپوزیت در صنایع مختلف نظیر حمل‌و نقل، صنعت هوا فضا و غیره کاربرد دارد.

وی به برخی کاربردهای استفاده از این شیوه در تولید کامپوزیت ها اشاره کرد وگفت: به عنوان نمونه می‌توان به تولید قطعات پرکاربردی نظیر پروتزهای مصنوعی جهت استفاده افراد معلول، پره توربین‌های بادی در مقیاس کوچک، تولید قطعات پیچیده مورد استفاده در ماشین‌های صنعتی و قطعات ضربه‌گیر خودرو مانند جعبه‌های تصادف اشاره کرد.

حسنی اضافه کرد: در کنار فرآیند طراحی و ساخت بزرگترین چاپگر سه بعدی مجهز به دو نازل لایه‌گذار جهت تولید کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف ممتد، این محققان موفق شدند تا ضمن تولید رشته‌های پلیمری مورد نیاز برای تغذیه به چاپگرهای سه‌بعدی با ضخامت ۱ و ۷۵ میلی‌متر و یکنواختی بالا به خودکفایی رسیده و نیاز به واردات این اقلام را نیز مرتفع کنند.

مطالب مرتبط