ساخت تجهیزات خانگی برای تولید برق از خورشید

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به بومی سازی اینورترهای خورشیدی 5 کیلوات با کاربردهای خانگی شدند و این محصول قادر است با دریافت انرژی خورشیدی آن را به برق تبدیل کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، بهزاد سیاه کلاه مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اینورترها را از اجزای اصلی نیروگاه‌های خورشیدی دانست و گفت: این تجهیزات انرژی خورشید را از پنل‌ها دریافت و به شبکه برق تزریق می‌کنند. نیروگاه‌های فتوولتاییک متشکل از آرایه‌های خورشیدی و اینورتر متصل به شبکه است و زمانی که آرایه‌های خورشیدی تولید برق را انجام می‌دهد، انرژی الکتریکی تولید شده قابل استفاده در شبکه نیست ولی اینورترها برق تولید آرایه‌ها را شبکه تزریق می‌کند.

وی با اشاره به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور، اظهار کرد: انرژی خورشیدی در دسترس‌ترین انرژی در کشور محسوب می‌شود و توسعه فناوری‌های مرتبط با احداث نیروگاه‌های خورشیدی اهمیت زیادی دارد از این رو اینورتر خورشیدی 5 کیلوواتی متصل به شبکه را بومی سازی کردیم.

این محقق با تاکید بر اینکه اینورترهای نیروگاه‌های خورشیدی برای نیروگاه‌های خانگی کاربرد دارد، یادآور شد: این محصول تاییدیه انطباق با استانداردهای فنی (6 استاندارد فنی) را دریافت و نخستین اینورتری است که امتیاز فناوری بومی از وزارت نیرو دریافت کرده است.

سیاه‌کلاه با تاکید بر اینکه طراحی این محصول به گونه‌ای است که حداکثر انرژی را به شبکه تزریق می‌کند، اظهار کرد: همچنین در شرایطی که شبکه برق با افت فشار مواجه شود این محصول همچنان توانایی تزریق توان 5 کیلووات را دارد. در حالی که در محصولات خارجی توان با افت فشار کاهش می‌یابد.

این محقق از آغاز طراحی اینورترهای با توان بالاتر خبر داد و گفت: طراحی این نوع اینورترها را آغاز کردیم و به زودی وارد فاز تولید می‌شویم تا برای مصارف دیگر مانند مزارع خورشیدی بتوان از این اینورتر استفاده کرد.

مطالب مرتبط