ساخت تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز در کشور

مطالعات پژوهشی طراحی و ساخت تجهیزات «نوروفوتونیک» با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، با تلاش تیم‌های تحقیقاتی و در قالب گروه «پیشران» تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هشت طرح پژوهشی طراحی، ساخت تجهیزات و سیستم‌ها در حوزه “نوروفوتونیک ” در دانشگاه شهید بهشتی در حال اجرا است.

روند پیشرفت اجرای این طرح‌ها در چهارمین نشست اعضا و محققان گروه عضو گروه “پیشران” با حضور مجید نیلی احمد آبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پیشنهادات و نقطه نظراتی برای تسریع در اجرای این طرح‌ها ارائه شد.

حمید لطیفی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: برای تصویربرداری از مغز و انجام مطالعات دقیق‌تر نسبت به عملکرد این بخش حیاتی بدن، طراحی و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه “نوروفوتونیک” توسط متخصصان و محققان در پژوهشکده لیزر و پلاسما با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تجهیزات و سیستم‌های طراحی شده در اجرای این طرح‌ها تاکنون با ۷۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، در مرحله صنعتی‌سازی قرار دارد، گفت: این تجهیزات در امر کنترل سیستم‌های عصبی، مطالعات رفتاری، تحریک نوری در حوزه‌های علوم اعصاب پایه دارای کاربرد تحقیقاتی است.

مدیرگروه پیشران نوروفوتونیک همچنین بیان کرد: مطالعات طراحی و ساخت این تجهیزات با مشارکت تیم‌های تحقیقاتی مرکب از اساتید، محققان، پژوهشگران و متخصصان حوزه‌های مختلف از سه سال قبل آغاز شده است و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار دارد.

عضو گروه پیشران نوروفوتونیک دانشگاه شهید بهشتی افزود: محققان عضو گروه پیشران، در یک تلاش علمی همچنین موفق شدند با حمایت‌های این ستاد، دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز را طراحی و تولید کنند که گامی بسیار ارزنده درجهت افزایش توان علمی و تصویربرداری نوری از مغز با کیفیت بسیار بالا به حساب می‌آید.

بر اساس اعلام معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی حمایت از شکل گیری گروه‌های “پیشران ” را برای بهره‌وری از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در کشور در اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است. در شرایط کنونی تعامل حوزه‌های مختلف با یکدیگر، ابزارسازی و ایجاد فناوری در حوزه‌های علوم شناختی را ممکن کرده است. با بومی‌سازی دانش ساخت تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز، محققان و متخصصان قادر خواهند بود با انجام طرح‌های تحقیقاتی، یافته‌های علمی خود را به منظور تسهیل امر تشخیص و درمان بیماری‌های مغز و اعصاب و اختلالات عصبی به اشتراک بگذارند و به توانمندسازی بیماران کمک کنند.

مطالب مرتبط