ساخت دستگاهی که سیگنال مغز را به گفتار تبدیل می کند

افرادی که بر اثر عارضه هایی چون سکته قدرت تکلم خود را از دست داده اند می توانند امیدوار باشند در آینده این قابلیت به آن ها برگردانده شود. بنا به گفته محققین این امکان توسط فناوری تبدیل سیگنال های مغز به گفتار محقق خواهد شد.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با قرار دادن الکترودهایی در مغز چند داوطلب، سیگنال های دریافتی از بخش گفتار مغز را رمز گشایی کردند. هدف آن ها شبیه سازی عملکرد تارهای صوتی، لب ها، فک، زبان و حنجره برای تبدیل این سیگنال ها به گفتار بوده است.

بسیاری از ویژگی های یک مکالمه طبیعی در خروجی این شبیه ساز قابل شنیدن است سخنان این شبیه ساز با وجود برخی مشکلات تا حد زیادی قابل فهم بود و امید محققان برای تولید دستگاهی مطمئن که در آینده قدرت تکلم را به افرادی که آن را از دست داده اند بازگرداند افزایش داد.

«جاش چارتیر»، دانشجوی دکترای این دانشگاه و هم مولف تحقیق گفت:

هنگامی که نتایج اولیه را شنیدیم به قدری شوکه شده بودیم که قادر به باور کردن آن نبودیم؛ اینکه بسیاری جنبه های یک مکالمه واقعی در خروجی این شبیه ساز قابل شنیدن بود ما را بسیار هیجان زده کرده است.

سکته و بسیاری از بیماری ها مانند سختاک، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، سرطان، فلج و آسیب های مغزی میتوانند منجر به از دست رفتن قدرت تکلم افراد شوند.

بازگردانی قدرت تکلم افراد

دستگاهی که اینتل برای استیون هاوکینگ توسعه داده بود تا قادر به صحبت کردن شود

برخی افراد مانند استیون هاوکینگ فقید از دستگاه هایی استفاده می کنند که حرکت چشم یا عضلات صورت را برای تلفظ لغت به لغت کلمات دنبال میکنند. علاوه بر پر زحمت بودن این روش خروجی آن نیز بسیار کند بوده و معمولا از 10 کلمه در دقیقه تجاوز نمی کند، در حالی که یک مکالمه عادی شامل 100 تا 150 کلمه در دقیقه است.

پنج داوطلبی که برای این آزمایش انتخاب شده بودند با وجود قدرت تکلم از بیماری صرع رنج میبردند و کاشت ایمپلنت برای ردگیری فعالیت های مغزی شان پیش از عمل ضروری بود؛ اما در آینده افرادی مورد مطالعه قرار می گیرند که از قدرت تکلم بی بهره باشند.

این تیم امیدوار است در آینده نزدیک و با رفع نقایص سیستم کنونی قدرت تکلم را به افراد فاقد آن باز گردانند؛ زیرا توان برقراری ارتباط یکی از قسمت های اصلی شخصیت ما به عنوان انسان است.

منبع: دیجایتو

مطالب مرتبط