ساخت دودکشی برای تامین انرژی الکتریکی از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر

پژوهشگران موسسه آموزش عالی انرژی ساوه موفق به طراحی و ساخت دودکش‌های خورشیدی به منظور تامین انرژی الکتریکی شدند و نمونه تحقیقاتی این سیستم در دانشگاه نصب و راه‌اندازی شده است.

مهندس جواد چهارمحالی، مجری طرح و دانش‌آموخته موسسه آموزش عالی انرژی ساوه در گفت‌وگو با ایسنا،انرژی خورشیدی را منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در جوامع امروزی جایگاه ویژه‌ای دارند، تحقیقات در زمینه استفاده از این نوع انرژی‌های نو در این دانشگاه با هدف تحقیق در رابطه با سیستم‌های جدید خورشیدی در دستور کار قرار گرفت.

وی ساخت نمونه تجربی و تحقیقاتی نیروگاه دودکش خورشیدی را از دستاوردهای این تحقیقات دانست و گفت: برج مکشی خورشیدی یا “دودکش خورشیدی” روشی برای تولید انرژی الکتریکی از نورخورشید است که با استفاده از یک کلکتور گلخانه‌ای که در اطراف یک برج توخالی بلند قرار دارد، هوا گرم می‌شود.

مجری طرح ادامه داد: هوای گرم به دلیل جریان “همرفت” به بالای برج حرکت می‌کند و در مسیر خود توربین را به حرکت در آورده و تولید انرژی الکتریکی خواهد کرد.

چهارمحالی، فناوری دودکش خورشیدی را دارای سه عنصر اصلی “کلکتور خورشیدی”، “دودکش” و “توربین” دانست و یادآور شد: توان تولید برق یک دودکش خورشیدی متناسب با حجم حاصل از ارتفاع برج و سطح کلکتور است.

مجری طرح با بیان اینکه دودکش خورشیدی فناوری است که از ویژگی‌های مهمی در بین نیروگاه‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، برخوردار است، این تکنولوژی را یک فناوری امیدوارکننده برای تولید توان در مقیاس بزرگ توصیف کرد.

این دانش‌آموخته موسسه آموزش عالی انرژی ساوه، تولید برق بدون مصرف سوخت‌های فسیلی، حفظ محیط زیست، عدم احتیاج به آب زیاد، کاهش استهلاک و عمر کارکرد زیاد سیستم عرضه‌شده را از مهمترین ویژگی‌های دودکش خورشیدی تولیدی دانست و یادآور شد: ذخیره‌سازی انرژی در این دودکش، توسط کلکتور خورشیدی صورت می‌گیرد، ضمن آنکه این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که نیازی به مراقبت‌های دائمی و صرف هزینه‌های زیاد ندارد.

به گفته این محقق، در تیر ماه سال جاری نمونه تحقیقاتی این دودکش در محوطه موسسه آموزش عالی ساوه راه اندازی شد، اضافه کرد: کلکتور این دودکش خورشیدی با شیشه‌های ۴ میلی‌متر سفید پوشیده شده است، ضمن آنکه ارتفاع دودکش این سیستم ۱۲ متر، قطر آن ۶ اینچ و قطر کلکتور آن ۳ متر است.

به گزارش ایسنا، این طرح از سوی مهندس جواد چهارمحالی و با راهنمایی و هدایت دکتر مسعود جلیلیان و دکتر حیدر مداح از اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه اجرایی شده است.

مطالب مرتبط