ساخت ربات ۳۲ پا با الهام از خارپشت دریایی

پژوهشگران ژاپنی با الهام از خارپشت دریایی، یک ربات ۳۲ پا ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن، در ماموریت‌های جستجو و نجات استفاده کرد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از دیجیتال‌ترندز، پژوهشگران “دانشگاه کیئو”(Keio University) و “دانشگاه توکیو”(UTokyo) ژاپن، گامی فراتر از ابداع ربات‌های مجهز به سه یا چهار پا برداشته‌اند.

این ربات موسوم به “موچی‌بوت”(Mochibot)، ۳۲ پا دارد و می‌تواند با باز و جمع کردن هر یک از پاهایش، به سوی مقصد مورد نظر حرکت کند و هر جا که به ایستادن نیاز باشد، پاهایش را در یک سطح قرار دهد. این حرکات، به حرکات یک خارپشت دریایی شباهت دارد.

هر یک از پاهای موچی‌بوت، از سه ریل قابل لغزش تشکیل شده که طول آنها حداکثر به ۱.۶ پا می‌رسد. مزیت استفاده از این روش، حرکت راحت‌تر روی سطوح چالش‌برانگیز است.

موچی‌بوت می‌تواند در صورت لزوم، هنگام حرکت، شکل خود را تغییر دهد. گفتنی است که امکان از دست دادن یا آسیب دیدن پاها نیز وجود دارد. پاهای موچی‌بوت برای سنجش مسیر، چند دوربین، حسگر و ابزاری از این دست را نیز شامل می‌شوند.

وزن موچی‌بوت، به ۲۲ پوند می‌رسد و باتری‌هایی را شامل می‌شود. این ربات می‌تواند بار مفید را روی قسمت مرکزی خود حمل کند.ربات

از آنجا که موچی‌بوت می‌تواند با موفقیت از ارتفاعات و سطوح پوشیده شده از صخره بالا برود، در ماموریت‌های جستجو و نجات، حمل و نقل نظامی یا حتی اکتشافات سیاره‌ای کاربرد خواهد داشت.

مقاله مربوط به این پژوهش، اخیرا در “کنفرانس بین‌المللی ربات‌های هوشمند”(IROS) در اسپانیا ارائه شد. /ایسنا

مطالب مرتبط