ساخت شبیه‌سازی / تحولی در صنعت آموزش دریانوردی کشور

ساخت شبیه‌سازی که صنعت آموزش دریانوردی کشور را متحول می‌کند

محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت “شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی” شدند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، خلیل پناهی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: با بیان این‌که “شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی” به عنوان یک محصول “های‌تک” شناخته می‌شود، افزود: این محصول در بالا بردن کیفیت و سطح مهارت آموزشی دریانوردان استفاده شده و آموزش آن جزو الزامات سازمان بنادر و دریانوردی است.

پناهی در ادامه یادآور شد: شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی می‌تواند در کلاس‌های متفاوتی ارائه شود و از سطح هنرستان‌های علوم دریایی تا بالاترین سطوح آموزش ناوبری مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این سیمولاتور حتی با دارا بودن قابلیت نصب در فضایی از کشتی‌ها با ارائه شبیه‌سازی عملیات برای افسران کشتی توان مهارتی آن‌ها را در شرایط جوی متفاوت بالا می‌برد.

وی بیان کرد: هنرستان‌های علوم دریایی کشور با استفاده از این محصول توان تربیت دریانوردان ماهر از همان پایه را دارند.

پناهی با اشاره به این که انگیزه شروع این پروژه به زمان اوج تحریم‌ها و مشکلات ارائه پشتیبانی از سوی کشور سازنده بر می‌گردد، تصریح کرد: با راه‌اندازی خط تولید این محصول صنعت دریانوردی کشور می‌تواند با قیمتی بسیار مناسب‌تر از نمونه خارجی از آن بهره‌مند شود.

وی افزود: تمامی سرویس‌های نصب و راه‌اندازی، آموزشی، رفع ایراد خرابی و تعمیرات با استفاده از نیروهای متخصص کشور قابل ارائه بوده و نیازی به پشتیبانی شرکت‌های خارجی نیست.

حبیب توکلی، از محققان این طرح نیز با بیان این که در حال حاضر سه کشور روسیه، هلند و نروژ توان تولید این محصول را دارند، به ایسنا گفت: موفق‌ترین تولید شبیه‌ساز ناوبری که به صورت کامل تمامی سر فصل‌های آموزشی را پوشش می‌دهد مربوط به کشور روسیه بوده، به طوری که شرکت “ترانزاس روسیه” توانست به بیش از 100 کشور دنیا محصول خود را عرضه کند.

وی یادآور شد: کشورهای هلند و نروژ توفیق چندانی در این زمینه جهت کسب بازارهای جهانی نداشته‌اند.

توکلی درباره پل فرماندهی کشتی خاطرنشان کرد: “پل فرماندهی کشتی” فضایی از کشتی است که فرمانده در آن مستقر بوده و کار هدایت و ناوبری آن را بر عهده دارد؛ بسته به نوع کشتی انواع رادارها، جی‌پی‌اس‌ها، دستگاه الکترونیک مخابرات دریایی، چارت الکترونیک و سنسورهای متفاوتی که باعث می‌شود تا تیم ناوبری با رعایت اصول، قواعد و استانداردهای بین‌المللی کشتی را از مبدا به مقصد برسانند، در این بخش وجود دارد.

این کارشناس کامپیوتر افزود: برنامه توسعه این شبیه‌ساز به شرط تجاری‌شدن آن در سال جاری ارائه تخصصی شبیه‌ساز کشتی‌های صیادی با تمام امکانات پیشرفته است که مورد نیاز شیلات کشور بوده و شبیه‌ساز Tug Boat است که مورد استفاده در تمام پایانه‌ها و بنادر کشور است.

توکلی یادآور شد: شبیه‌ساز تولیدی این شرکت دانش‌بنیان تمامی قابلیت‌های نمونه روسی را دارد و بومی‌سازی این محصول خدمت بزرگی به صنعت آموزش دریانوردی و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌کند.

وی گفت: مهم‌ترین دستاورد این شرکت دانش‌بنیان توسعه این محصول در ابعاد نظامی بوده که در شرایط فعلی کشور حتی با صرف هزینه‌های زیاد امکان دستیابی به آن تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

وی در خصوص ضرورت استفاده از شبیه‌ساز ناوبری تصریح کرد: علاوه بر الزام کسب مدارک مربوطه و مهارت، با استفاده از این شبیه‌ساز می‌توان خطرات مرسوم عملیات ناوبری را کاهش داد و در پی آن از خسارت‌های وارده به ناوگان کشتیرانی و محیط زیست دریایی جلوگیری کرد.

توکلی افزود: امیدواریم از حمایت‌های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، صندوق نوآوری و شکوفایی و تمامی نهادها و مراکز ذیربط برخوردار شده تا بتوانیم در جهت تجاری‌سازی این تولید داخلی در سال ۹۷ به موفقیت‌های لازم دست یابیم.

این کارشناس کامپیوتر در ادامه بیان کرد: در حال حاضر آخرین دستاورد ما می‌تواند زمینه شبیه‌سازی سناریوهای نظامی را با کلاس‌های متفاوتی از شناورهای نظامی تندرو تا ناوهای هواپیمابر را فراهم کرده و عملیات مشترک شناورها و هلی‌کوپترهای نظامی، امداد و نجات را پیاده‌سازی کند.

توکلی گفت: الحاق Helicopter Deck به عنوان یکی از پل‌های فرعی جهت مانور در سناریوهای نظامی از دیگر محصولات شرکت دانش‌بنیان ما است؛ محصولی که مطمئنا بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی پیشرفته دنیا از داشتن آن محروم هستند.

وی عنوان کرد: این محصول شامل آرشیو کاملی از بنادر و مناطق پر تردد دنیا بالغ بر 90 ناحیه و شناورهای تجاری، نظامی، تفریحی و صیادی با بیش از ۱۵۰ فروند بوده که به نظر می‌رسد حتی بیش از نیاز کشور را تامین کرده‌ایم.

توکلی با اشاره به این که پیام امسال مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی بوده، گفت: با توجه به این که این محصول استراتژیک در جهان به عنوان مهم‌ترین ابزار کمک آموزشی ناوبری است؛ اکنون این شبیه‌ساز حدودا با یک چهارم ارزش نمونه خارجی تولید شده و معضلات پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری آن را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: اگر امسال که سال حمایت از کالای ایرانی است، باز هم موفق به تجاری‌سازی این محصول نشویم؛ علی رغم این که علاقه‌مندیم این محصول در صنعت دریانوردی کشور مورد استفاده قرار گیرد، شاید مجبور به ترک کشور و ارائه محصول به کشورهای دیگر شویم.

علی محمود جانلو، از دیگر محققان این طرح به ایسنا گفت: استفاده از این شبیه‌ساز در صنعت دریانوردی می‌تواند با بالا بردن مهارت از رخدادهای ناگوار و حوادث غم‌انگیزی همچون حادثه سانچی و دماوند جلوگیری کند.

این کارشناس مهندسی IT در خصوص معرفی مدل‌های این شبیه‌ساز اظهار کرد: موفق شدیم با توجه به نیازهای مراکز آموزشی از سطوح مبتدی تا حرفه‌ای، کلاس‌های متفاوتی از این شبیه‌ساز را تولید کنیم؛ مدل TITAN-S1 که در دنیا با نام FULL MISSION BRIDGE SIMULATOR   شناخته می‌شود که در پل اصلی قابلیت ارائه تصویر ۲۷۰ درجه را داشته و تمامی ماژول‌های هدایت و ناوبری کشتی را ارائه می‌دهد. این مدل برمبنای نیاز متقاضی قابلیت افزودن پل‌های فرعی و HELICOPTER DECK‌ را دارا است.

وی افزود: مدل TITAN-S2 مشابه مدل TITAN-S1 بوده، با این تفاوت که بازه نمایش تصویر آن نهایتا تا ۱۸۰ درجه و در قالب کنسول قابل حمل است؛ این مدل در کشتی‌های آموزشی نیز قابل پیاده‌سازی است.

جانلو، مدل آخر را TITAN-S3 نامید که به صورت DESKTOP پیاده‌سازی شده و عنوان کرد: فراگیران در این مدل می‌توانند از ۱۰ پل در قالب یک شبکه و سناریوی واحد بهره‌مند شده و از ماژول‌های RADAR/ARPA و ECDIS با ارائه تصویر در یک مانیتور به تمرین بپردازند.

مطالب مرتبط