ساخت صندلی با استفاده از ضایعات کربن

طراحان یک شرکت هلندی موفق شده‌اند با استفاده از ضایعات کربن، نوعی صندلی بسازند که بی‌نهایت سبک است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از کیک استارتر، کربن، ماده‌ای بسیار سبک و پایدار است اما همین ویژگی می‌تواند به مشکلی برای محیط زیست تبدیل شود. کربن، از بین رفتنی نیست و به سختی بازیافت می‌شود. با وجود این، طراحان هلندی موفق شده‌اند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند.

پژوهشگران تخمین می‌زنند که بیش از 30 درصد الیاف کربن تولید شده، در فرآیند ساخت به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شوند. بازیافت و استفاده دوباره از کربن، تقریبا غیرممکن است اما شرکت “لیبل/ برید”(LABEL/BREED) در آمستردام، تصمیم گرفته راه حل خلاقانه‌ای برای حل این مشکل ارائه دهد.

طراحان این شرکت موفق شدند با استفاده از ضایعات کربن، محصول جدیدی ارائه دهند. آنها نوعی صندلی ابداع کرده‌اند که همه موارد مورد نیاز مصرف‌کننده را در بر دارد. پژوهشگران، این صندلی را بسیار سبک و بادوام ساخته‌اند تا برای مدت طولانی کارآیی داشته باشد.

در این پروژه، سازندگان و طراحان شرکت لیبل/ برید با گروهی از مهندسان “آزمایشگاه ملی هوافضا”(NLR) در هلند همکاری می‌کنند و ربات این آزمایشگاه که معمولا برای ساخت ترکیبات ساختاری در صنعت هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای قرار دادن الیاف به کار می‌برند.

96 درصد صندلی، از ضایعات کربن بازیافتی و پشتی و نشیمن‌گاه آن، از نوارهای الیاف کربن ساخته شده‌اند که ربات، آنها را کنار هم قرار می‌دهد. کربن موجب می‌شود که صندلی‌ها بسیار مقاوم و انعطاف‌پذیر و در عین حال، راحت باشند.

هدف پژوهشگران از ساخت صندلی کربنی، نشان دادن این موضوع است که امکان استفاده آزادانه‌تر از مواد و ارائه طرح‌هایی با شخصیت و سبک مورد نظر وجود دارد.

ساخت این صندلی، تجربه بزرگی به شمار می‌رود اما برای مصرف کنندگان، هزینه بالایی خواهد داشت. در نتیجه هدف پژوهشگران این است که مشکل ضایعات کربن را طوری حل کنند که محصولات نهایی، برای همه مردم قابل استفاده و در دسترس باشد.

نخستین نمونه این صندلی، در موزه “اشتدلیک”(Stedelijk) آمستردام به نمایش درآمده است. /ایسنا

مطالب مرتبط