ساخت ضربان ساز قلب با عوارض کمتر

محققان بیمارستان کودکان لس آنجلس و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی موفق به ساخت یک میکرو پِیس میکر (ضربان ساز) شده اند که از طریق یک برش کوچک وارد «آب شامه» قلب می شود. این روش برای تمام بیماران و حتی کودکان قابل استفاده است و عوارض جانبی کمتری دارد. محققان بیمارستان کودکان لس آنجلس و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای حل این مشکل یک میکرو پیس میکر طراحی کرده اند که از طریق یک برش کوچک وارد آب شامه قلب می شود. آب شامه یا پریکارد نوعی ساک از جنس بافتی به نام فیبروزه است که اطراف قلب و ابتدای رگ های بزرگ را احاطه کرده است. این روش برای تمام بیماران و حتی کودکان نیز قابل استفاده است.

به گزارش آردی نیوز به نقل از پایگاه خبری مدیکال ساینس، پیس میکر (pacemaker) یا ضربان ساز دستگاهی است که با ایجاد ضربان، آهنگ قلب را تنظیم می کند. معمولا این دستگاه از طریق عمل جراحی وارد بدن می شود که عوارض جانبی مختلفی به همراه دارد.

در روش های سنتی سیم های الکترود از طریق رگ ها وارد بطن راست یا دهلیز قلب می شود که با مشکلات مختلفی همراه است. ولی در این روش جدید با ایجاد یک برش کوچک، عوارض جانبی و احتمال عفونت به حداقل کاهش می یابد.
این روش در 6 خوک آزمایش شده و نتیجه کاملا رضایتبخش بوده است. محققان به دنبال تجاری سازی این روش هستند.نتایج این مطالعه در نشریه Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology منتشر شده است./ ایران اکونومیست

مطالب مرتبط