ساخت نانولوله‌هایی برای درمان هدفمند سرطان

محققان دانشگاه علم و صنعت به منظور درمان سرطان موفق به طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی نانولوله‌هایی شدند تا داروهای سرطان هدفمند روی بافت مورد نظر اثر بگذارد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، علی ملکی، مجری طرح با بیان این که این طرح پژوهشی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری انجام شده است، گفت: بارگذاری داروهای حساس، کمیاب و گران قیمت بر روی سیستم‌های نانو مواد و در مقیاس کوچک هدفی بود که طرح را با آن آغاز کردیم.

وی ادامه داد: وقتی دارو به صورت کلاسیک وارد بدن می‌شود، امکان هدررفت و نرسیدن آن به بافت هدف وجود دارد. پس با طراحی و استفاده از ترکیباتی سازگار با بدن می‌توان هدفمند دارو را وارد بدن کرد.

ملکی تصریح کرد: با وجود این سیستم‌های سازگار در صورت بارگذاری دارو روی آنها پس از رها شدن دارو عوارض خاصی ایجاد نمی‌کنند. همچنین در این صورت مصرف دارو نیز به میزان زیادی کاهش می‌یابد و همان میزان استفاده شده نیز روی بافتی که مد نظر داریم، با حداکثر کارایی اثر می‌گذارد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، به گفته وی، نمونه آزمایشگاهی این نانولوله‌ها ساخته شده و بارگذاری داروهای موثر سرطان نیز با موفقیت روی آن انجام شده است. این نانولوله‌ها دارای سطح فعالی با قابلیت عامل دار شدن هستند و داروها هدفمند رها می‌شوند. همچنین پایه‌های این نانولوله‌ها با وجود ترکیبات مغناطیسی امکان ردیابی را آسان می‌کند.

مطالب مرتبط