ساخت نوعی عدسی با کاربرد در صنایع دفاعی کشور

پژوهشگران دانشگاه ارومیه به دانش فنی طراحی و ساخت عدسی‌های پراشی مبتنی بر تیغه منطقه‌ای فرنل و غربال فوتونی دست یافتند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، این اختراع منحصر به فرد به سرپرستی دکتر آرش ثباتیان دانشیار گروه فیزیک دانشگاه ارومیه و دانشجوی دکتری مرجان گلبندی به ثبت رسیده است.

طراحی، مطالعه و تولید این عدسی پراشی گلبرگی برای نخستین بار به جامعه علمی اپتیک معرفی شده است.

این عدسی یک عدسی پراشی دو کانونی با بازدهی بالاست و قابلیت شکل‌دهی و ساختاردهی به باریکه‌های لیزری را داراست.

این نوآوری با ارزش در زمینه ساخت و بهینه‌سازی حسگرهای نوری، نانوآنتن‌های نوری، مخابرات نوری، پردازش دقیق مواد، جداسازی ایزوتوپ‌ها، میکرو و نانو لیتو گرافی، تله‌اندازی اتم‌ها، در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری نانو و همچنین صنایع (اپتیک و الکترونیک، خودروسازی، دفاعی، ارتباطات و پزشکی) کاربرد دارد.

این دستاورد دارای ثبت اختراع با طبقه‌بندی بین‌المللی G02B 13/00 و شماره اختراع ۹۵۷۴۰ است.

همچنین در مسابقات یک ایده یک اختراع حائز رتبه برتر و موفق به دریافت تندیس و گواهی شده و در Journal of the Optical Society of America A نیز به چاپ رسید.

بر اساس این گزارش، گروه پژوهشی اپتیک پراشی دانشگاه ارومیه به سرپرستی دکتر آرش ثباتیان با فارغ‌التحصیلی اولین دوره از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۸۹ ایجاد شد. حاصل اولین پژوهش‌های ناب و منحصربفرد این گروه که با حداقل امکانات یعنی استفاده از آزمایشگاه اپتیک دوره کارشناسی انجام شد، در مجله Applied Optics از مجلات ارزشمند انتشارات انجمن اپتیک آمریکا به چاپ رسید. پژوهش اصلی این گروه بر روی شکل‌دهی به باریکه‌های لیزری و ساختاردهی به آنها متمرکز است. شکل‌دهی به پرتوها و باریکه‌ها پایه و اساس بسیاری از کاربردها از جمله در زمینه‌های مخابرات نوری پیشرفته، حسگرهای تراهرتز و نانوآنتن‌های نوری، میکرو لیتوگرافی و نانو لیتوگرافی، پردازش دقیق مواد اعم از جوشکاری، برشکاری، لحیم‌کاری و سخت کردن مواد در مقیاس‌های میکرو و زیر میکرونی، کاربردهای نظامی، تله‌اندازی اتم‌ها، ذرات میکرونی و زیستی برای مطالعه آنها، هدایت الکترون‌های سرد است.

این گروه با وجود امکانات آزمایشگاهی بسیار اندک، ولی با تلاش و کوشش همه‌جانبه تا کنون موفق به معرفی ده‌هاالمان و عنصر پراشی جدید و منحصر به فرد شده است که از این عناصر برای تولید باریکه‌های خمره‌ای، استوانه‌ای، گردابی، مارپیچی، حلقوی، بیضوی، شبکه‌های نوری، آرایه‌ها و ماتریس‌های نوری در ابعاد، اشکال و شکل‌های مختلف و… با بازدهی و کیفیت بالا شده است که ماحصل آنها که بیش از ۳۸ مقاله در طی ۷ سال می‌رسد، در مجلات معتبر اپتیک به چاپ رسیده است.

مطالب مرتبط