ساخت کاتالیستی با قابلیت کاربرد در صنایع پتروشیمی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت و ارزیابی یک کاتالیست چارچوب فلزی- آلی برای تولید اتیل بنزن با کاربرد در صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی شدند.

به گزارش آردی نیوز از دانشگاه صنعتی امیرکبیر احسان رحمانی، مجری طرح ساخت و ارزیابی یک کاتالیست چارچوب فلزی- آلی برای تولید اتیل بنزن اظهار داشت: آلکیلاسیون بنزن به صورت صنعتی توسط کاتالیست های زئولیتی در دما و فشار بالا انجام می شود، این امر هم از نظر زیست محیطی و هم اقتصادی پرهزینه است.
وی با بیان اینکه در دمای بالا در سطح کاتالیست کک ایجاد شده که موجب غیرفعال شدن کاتالیست ها در انجام فرآیند می شود، افزود: به همین دلیل استفاده از کاتالیست هایی که بتوانند فرآیند را در دمای پایین‌تر انجام دهند، ضروری است.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: با توجه به نتایج به دست آمده کاتالیست های ساخته شده در این طرح توانایی انجام واکنش را در دمای حدود 200 درجه سلسیوس پایین‌تر نسبت به کاتالیست های مرسوم دارند.
به گفته رحمانی استفاده از چارچوب های فلز- آلی در فرآیند آلکیلاسیون بنزن و تولید اتیل بنزن برای اولین بار انجام شده و می توان آنها را به عنوان کاتالیستی جدید با توزیع محصولات جانبی بسیار محدودتر نسبت به کاتالیست های مرسوم در نظر گرفت.
وی افزود:‌ در این طرح همچنین یک میکروراکتور جدید برای انجام فرآیند و ارزیابی عملکرد کاتالیست‌ها طراحی و ساخته شد.
این محقق با اشاره به کاربرد طرح یادشده گفت: هدف این کار تحقیقاتی، توسعه یک کاتالیست جدید برای بهبود عملکرد فرآیندی، اقتصادی و زیست محیطی واحد آلکیلاسیون بنزن به منظور تولید اتیل بنزن بوده ‌است.
وی با تاکید بر اینکه حدود 35 میلیون تن اتیل بنزن در سال در جهان تولید می شود، افزود: این ماده شیمایی خوراک اصلی در تولید استایرن و زنجیره محصولات پایین دست است.
رحمانی با بیان اینکه در این طرح واکنش در فاز گاز انجام شده، عنوان کرد: از مزیت های قابل توجه، انجام فرآیند در دمای پایین همچنین فشار پایین است که خود موجب کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی است. همچنین در مقایسه با کاتالیست های زئولیتی مرسوم، کاتالیست‌های چارچوب فلز- آلی با محصولات جانبی کمتر سهم قابل توجهی در کاهش هزینه های جداسازی پس از انجام فرآیند دارند. همچنین استفاده از چارچوب های فلز- آلی در فرآیند آلکیلاسیون بنزن توسط اتانول کاملا جدید است.
طرح ساخت و ارزیابی یک کاتالیست چارچوب فلزی- آلی برای تولید اتیل بنزن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با راهنمایی دکتر محمد رحمانی انجام و از نتایج این طرح دو مقاله در پایگا نمایه سازی آی اس آی با درجه کیفیت عالی چاپ شده است.

مطالب مرتبط