ساخت یک پمپ الکترونیکی ریز برای انتقال دارو به مغز

محققان دانشگاه نورکوپینگ در سوئد برای اولین‌بار موفق به ساخت پمپ الکترونیکی برای تزریق مستقیم داروهای ضد تشنج به مغز موش شدند. این پمپ بر خلاف نمونه‌های رایج فاقد هرگونه عوارض جانبی است. این پمپ کوچک به راحتی در نقطه مورد نیاز مغز قابل کاشت است و پس از دریافت سیگنال الکتریکی، فرایند آزادسازی دارو از مخزن را به کانال تزریق دارو آغاز می‌کند. به گفته محققان، این پمپ از پدیده موسوم به الکتروفورز برای انتقال دارو استفاده می‌کند. الکتروفورز به حرکات ذرات در یک مایع تحت میدان الکتریکی می‌گویند. به سبب اینکه مولکول‌های زیستی مانند دی‌.ان‌.ای و پروتئین‌ها باردار هستند می‌توان با قرار دادنشان در یک میدان الکتریکی، آنها را براساس خواص فیزیکی مانند شکل فضایی، وزن مولکولی و بار الکتریکی، تفکیک کرد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از اسپکتروم، نمونه اولیه پمپ الکتروفورز قبلا به منظور انتقال دارو به کانال نخاعی ساخته شده بود، اما محققان پس از تحقیقات گسترده موفق به ساخت نمونه بسیار کوچکتر و قابل کاشت در مغز موش شدند.

دنیل سیمون، محقق ارشد این مطالعه گفت: هدف ما از مطالعه و طراحی پمپ جدید صرفا رسیدن به جایگاه علمی مناسب برای ساخت پمپ‌های مناسب برای کاشت در مغز انسان است.

وی در ادامه افزود: پمپ جدید از نظر کارایی صد درصد بهینه عمل می‌کند. با این ویژگی تقریبا تمام یون‌های دارویی موجود در مخزن پس از فرمان الکتریکی به محل مورد نظر در مغز تزریق می‌شوند.

محققان بر این باورند که پمپ‌های الکترونیکی تزریق دارو در مقایسه با روش تزریق عمقی با سرنگ بسیار بهتر عمل می‌کنند، چرا که در روش سرنگ با ایجاد فشار مضاعف مایع در مغز، امکان آسیب‌دیدگی سلول‌های عصبی وجود دارد.

مطالب مرتبط