سازمان هوا فضای آمریکا، ناسا، از فرود جدیدترین کاوشگر خود بر سطح مریخ خبر داده است.

هدف از اعزام کاوشگر اینسایت بررسی اعماق مریخ است. این تنها سیاره به غیر از زمین خواهد بود که لایه های درونی آن مورد بررسی قرار می گیرد.

اینسایت قرار است اطلاعاتی را درباره ساختار درونی مریخ به زمین ارسال کند تا دانشمندان ضمن آشنایی بیشتر با این سیاره بتوانند دانسته های خود را درباره پیدایش منظومه شمسی گسترش دهند.

اینسایت که نخستین کاوشگر پرتاب شده به مریخ در ۶ سال گذشته است، در ماه اردیبهشت راهی این سیاره شد.

فرود اینسایت بر روی سطح مریخ هفت دقیقه طول کشید و این کاوشگر لحظه به لحظه مراحل فرود خود را به مرکز کنترل ناسا گزارش می کرد.

اینسایت در یک دشت در نزدیکی خط استوای مریخ فرود آمده است.

فرود موفق این کاوشگر حوالی ساعت ۱۹:۵۰ به وقت گرینویچ اعلام شد و اولین عکس آن به فاصله کوتاهی به زمین رسید.

با این حال روکش شفاف لنز دوربینی که این عکس با آن گرفته شد به هنگام فرود پوشیده از خاک شد و به همین دلیل عکس واضح به نظر نمی رسد.

با این حال ساعاتی بعد عکسی واضح از کاوشگر و سطح سیاره منتشر شد.

کاوشگر با سرعتی بیش از گلوله تفنگ وارد اتمسفر مریخ شد که با کمک ترکیبی از یک سپرحرارتی، چتر و راکت هایی برای کاستن از سرعت آن بود.

اکنون “اینسایت” برای دوام آوردن در محیط ناملایم سطح مریخ باید صفحات خورشیدی اش را باز کند.

این روبات برای گرم کردن تجهیزاتش در هوای دایما زیر صفر مریخ نیاز به تولید الکتریسیته دارد و بعد از آن است که ناسا خواهد توانست به ماموریت علمی کاوشگر بیاندیشد.

این اولین کاوشگری است که تحقیقات آن نه بر سطح بلکه بر لایه های زیرین مریخ متمرکز است.

دانشمندان می خواهند بدانند این کره از هسته تا پوسته چگونه تشکیل شده. اینسایت برای رسیدن به این هدف به سه ابزار اصلی تکیه می کند.

اولین آنها مجموعه ای از لرزه سنج هایی ساخت فرانسه و بریتانیا برای ثبت زمین لرزه های مریخ است. ثبت این ارتعاش ها به درک موقعیت لایه های سنگی سیاره و جنس آنها کمک می کند.

ابزاری ساخت آلمان حفره ای به عمق ۵ متر در زمین مریخ ایجاد خواهد کرد تا دمای سیاره را اندازه بگیرد. این نشان خواهد داد که سیاره چقدر فعال است.

ابزار دیگری با استفاده از امواج رادیویی تکان های سیاره روی محورش را به دقت اندازه خواهد گرفت.

سوزان اسمرکار از دانشمندان پروژه گفت: “اگر یک تخم مرغ خام و یک تخم مرغ پخته را روی محورشان بچرخانید، تکان هایشان متفاوت خواهد بود چون یکی حاوی مایعات است دیگری نه. امروز ما واقعا نمی دانیم هسته مریخ جامد است یا نه و اندازه آن چقدر است. اینسایت این اطلاعات را به ما خواهد داد.”

دانشمندان درک خیلی خوبی از ساختار درونی زمین دارند، و مدل های خوبی دارند که شکل گیری زمین در بدو تولد منظومه شمسی که بیش از ۴.۵ میلیارد سال قبل افتاد را توضیح می دهد.

اما زمین فقط یک به اصطلاح “نقطه داده هاست” و مریخ چشم انداز متفاوتی درباره چگونگی تشکیل سیارات خارکی و تکامل آنها در طول زمان به دست دانشمندان خواهد داد.

مطالب مرتبط