“سایبرتراک” زورآزمایی با وانت افسانه‌ای آمریکایی را به راحتی برنده شد

تسلا برای اینکه نشان دهد سایبرتراک جدید این شرکت از هر لحاظ بی نقص است، این وانت آینده‌نگرانه و عجیب را به زورآزمایی با وانت معروف آمریکایی چند دهه گذشته یعنی فورد اف ۱۵۰ فرستاد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، شرکت تسلا طی ویدئویی از زورآزمایی وانت سایبرتراک و فورد اف ۱۵۰ مدعی شد که وانت افسانه ای آمریکایی توان رقابت با این “قهرمان تازه وارد” را ندارد.

در این آزمایش خودروی سایبرتراک تسلا دو موتوره در حال کشیدن فورد f-۱۵۰ شرکت فورد است. شاید یکی از دلایل تسلا این باشد که به کاربران بگوید خودروی او از لحاظ قدرت قابل مقایسه با خودروی فورد نیست چرا که فورد رقیب اصلی سایبرتراک محسوب می‌شود.

سایبرتراک، ششمین خودرو تسلا از زمان تأسیس این شرکت در سال ۲۰۰۳ است. این خودرو می‌تواند رقیب سرسختی برای وانت فورد سری-اف(Ford F-Series) که بیش از ۴۰ سال در ایالات متحده پرفروش‌ترین وانت بوده است و وانت “شورلت سیلورادو”(Chevrolet Silverado) شرکت آمریکایی شورلت باشد.

با مقایسه مشخصات دو خودرو متوجه میشویم که توان موتور بنزینی فورد اف ۱۵۰ معادل ۴۵۰ اسب بخار و تسلا سایبرتراک ۸۰۰ اسب بخار است. همچنین خودروی سایبرتراک ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ پوند وزن دارد و وزن خودروی فورد ۶۱۰۰ تا  ۷,۰۵۰ پوند است.

ارزان‌ترین نسخه سایبرتراک دارای یک موتور متحرک و دیفرانسیل عقب(rear wheel drive) است و با هر بار شارژ قادر به طی کردن مسافتی حدود ۲۵۰ مایل (۴۰۲,۳۳۶ کیلومتر) است و ۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار قیمت دارد. نسخه بالاتر این خودرو مجهز به دو موتور متحرک است و قیمت آن ۴۹ هزار و ۹۰۰ دلار است و با هر بار شارژ قادر به طی کردن مسافتی در حدود ۳۰۰ مایل(۴۸۲,۸۰۳ کیلومتر) است.

نسخه سه موتوره این خودرو نیز با هر بار شارژ قادر به طی کردن مسافتی در حدود ۵۰۰ مایل(۸۰۴,۶۷۲ کیلومتر)است و قیمت آن ۶۹ هزار و ۹۰۰ دلار است. ماسک گفت که سایبرتراک نسخه قیمت پایین تک موتوره می‌تواند در کمتر از ۶.۵ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۶۰ مایل در  ساعت(۹۶,۵۶۰۶ کیلومتر) برسد. سایبرتراک نسخه دو موتوره می‌تواند در ۴.۵ ثانیه به این سرعت برسد و سایبرتراک سه موتوره نیز می‌تواند در ۲.۹ ثانیه به این سرعت برسد. ظرفیت بکسل برای نسخه تک موتور این وانت حدود ۷۵۰۰ پوند، موتور دوگانه در حدود ۱۰ هزار پوند و موتور سه گانه حدود ۱۴ هزار پوند است. این شرکت اعلام کرد بنابر برنامه ریزی‌ها عرضه این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد.

چکش مقصر شکستن شیشه بود

۲۲ نوامبر شرکت “تسلا” از نخستین وانت برقی خود رونمایی کرد اما مراسم رونمایی این خودرو چندان بی‌حاشیه هم نبود چرا که در این مراسم تسلا به منظور تست استحکام این خودرو دو عملیات انجام داد که پس از آن “ایلان ماسک” به نوعی شرمنده شد.

“ایلان ماسک”(Elon Musk) مدیر عامل شرکت تسلا ۲۲ نوامبر طی رویدادی در لس آنجلس، از نخستین وانت برقی این شرکت به نام “سایبرتراک” (Cybertruck) رونمایی کرد. در اواسط مراسم به منظور تست تحمل ضربه، طراح این خودرو یک چکش بزرگ برداشت و به بدنه خودرو ضربه زد و پس از آن همه شگفت زده شدند چرا که بدنه این خودرو به حدی محکم بود که هیچ صدمه ای ندید اما در دومین آزمایش که پرتاب یک توپ فلزی به سمت شیشه این خودرو بود، همه شوکه شدند چرا که پس از پرتاب گلوله شیشه خودرو ترک برداشت اما گوی فلزی وارد خودرو نشد و این در حالی بود که پیش از این، ماسک ادعا کرده بود که این وانت در برابر یک اسلحه دستی ۹ میلی متری ضد گلوله است.

حال پس از چند روز از گذشت این ماجرا ایلان ماسک در حساب کاربری خودر در توئیتر ادعا کرده است که آنها نمی‌بایست این دو آزمایش را پشت سرهم انجام می‌دادند و اگر آزمایش اول که کوبیدن چکش بر بدنه بود را نخست انجام نمی‌دادند هرگز شیشه سایبرتراک صدمه نمی‌دید. ماسک گفت: اشتباه ما این بود که آزمایش پرتاب توپ فلزی را پس از آزمایش ضربه چکش انجام دادیم و این موضوع سبب شد تا شیشه‌های این خودرو ترک بردارند اگر ما آزمایش پرتاب توپ فلزی را نخست انجام می‌دادیم هرگز این اتفاق نمی‌افتاد.

کاربران بسیاری از ایلان ماسک درباره این رخداد حمایت کردند و یکی از آنها در توئیتر نوشت: نگران نباش ایلان من دلیل اصلی شکستن شیشه‌ها را می‌دانم. شما باید آزمایش پرتاب توپ فلزی به شیشه را پیش از آزمایش ضربه چکش به بدنه انجام می‌دادید که روز گذشته ایلان ماسک نیز در حساب کاربری خود در توئیتر در پاسخ به این کاربر نوشت: آره درست میگی. ضربه‌ای که چکش به بدنه خودرو وارد کرد سبب شد پس از ضربه توپ فلزی به شیشه، این شیشه ترک بردارد. حق با تو بود ما می‌بایست آزمایش پرتاب توپ فلزی را پیش از آزمایش ضربه چکش انجام دهیم. دفعه بعدی این کار را انجام خواهم داد.

ماسک به همین منظور برای اینکه به افراد سراسر جهان نشان دهد شیشه‌های این خودرو بسیار مستحکم هستند ویدویی منتشر کرد که در آن “فرانز ون هولژوآسن” (Franz Von Holzhausen)طراح اصلی خودروهای تسلا پیش از رونمایی از این خودرو به شیشه آن توسط توپ فلزی ضربه زد اما شیشه هیچ ترکی برداشت.

نکته قابل ذکر این است که پس از  رونمایی از محصول جدید ارزش سهام خودروسازی تسلا در بازارهای بورس کاهش یافت. قیمت هر سهم این شرکت که در بورس وال استریت عرضه می شود در آخرین دور از معاملات با ۶.۱۴ درصد کاهش به ۳۳۳.۰۴ دلار رسید.

با وجود همه این مسائل شرکت تسلا اعلام کرد که پس از رونمایی تا حالا ۲۰۰ هزار دستگاه از آن را سفارش گرفته است. این وانت برقی منحصر بفرد از همان آلیاژ فولادی ساخته شده که برای ساخت موشک “استارشیپ”(Starship) شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) مورد استفاده قرار گرفته است و در رویدادی که برای رونمایی از این وانت الکتریکی برگزار شد، آزمایشاتی که روی بدنه آن صورت گرفت استحکام بدنه آن در مقابل ضربه چکش را اثبات کرد.

مطالب مرتبط