سلول‌های نوترکیب «ایران‌ساخت» به کمک صنعت ژنتیک آمد

به گزارشمعاونت علمی و فناوری، زیست‌فناوری و فرآورده‌های داروئی در کنار تولید کیت های تشخیصی بخشی از دستاوردهایی هستند که یک شرکت دانش بنیان ارائه می‌کند. این شرکت دانش‌بنیان در کنار ارائه خدمات فناورانه و محصولات تشخیصی ایران‌ساخت فناوران و پژوهشگران را در قالب مشاوره و خدمات دانش‌بنیان یاری می‌کند.

این شرکت دانش بنیان، با توجه به نقش زیست‌فناوری در ارتقای سلامت جامعه توانست فرآورده‌های دارویی را به بازار عرضه کند؛ همچنین توانست در این مسیر به سهم ۵ درصدی از فروش خود به صادرات دست بیابد.

آزمایشگاه تحقیقاتی این شرکت خدمات تخصصی علمی و پژوهشی و تولیدی در حوزه علوم پزشکی، بافت شناسی، مهندسی بافت، علوم و اعصاب، سلولی و مولکولی را با هدف توسعه طرح های تحقیقاتی و فناورانه ارائه می‌کند.

ترشحات مختلفی از این سلول ها وجود دارد که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند و با توجه به فرآیند تولید با فناوری بالا و پیشرفته که برای ساخت این سلول ها مورد نیاز است ترشحات حاصل از این سلول ها با برندهای خارجی به قیمت بسیار بالا به کشور وارد می شوند که در شرایط کنونی که تحریم ها سایه گسترده اند امکان واردات نیز وجود ندارد.

حال یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است سلول‌های نوترکیب و فاکتورهای رشد حاصل از سلول را در داخل کشور تولید کند. محصولی که بخش قابل توجهی از نیاز مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دارویی را تأمین می‌کند.

با تولید این محصول برای بیش از ۲۸ نفر اشتغال ایجاد شده است که عمدتا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند و به زودی با احداث خط تولید جدید در شهرک صنعتی دارویی برکت زمینه اشتغال بیش‌تر فراهم خواهد شد.

این شرکت در حوزه تولید سلول‌های نوترکیب جز یکی از ۵ شرکت دانش بنیان داخل کشور است و نیازهای فعالان فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های نوپا را در قالب شتابدهنده نوآوری تأمین می‌کند.

شباهت های فراوان حیوانات با انسان ها، طول عمر کوتاه حیوانات و بررسی عوامل مورد مطالعه در یک بازه زمانی مناسب و همچنین امکان کنترل شرایط آزمایش از مزیت­ های استفاده از حیوانات در تحقیقات بالینی است.

این مجموعه فناور با ایجاد بستری برای شبیه‌سازی مدل‌های آزمایشگاهی بیماری حیوانات، زمینه را برای دسترسی پژوهشگران به  نتایج مطلوب از آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی فراهم کرده است.

آزمایشگاه تحقیقاتی  این شرکت با ایجاد زمینه نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی مطابق با استانداردها به کمک تجهیزات پیشرفته، مسیر توسعه فناوری‌های این حوزه را هموار کرده است.

تولید محیط‌های کشت تمایزی یکی از فرآورده‌های فناور به شمار می‌رود که در رده‌های سلولی گوناگون و با هدف کمک به پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد هر محیط، با دانش فنی بومی توسط متخصصین این شرکت تولید شده است.

همچنین این شرکت توانست خدمات و محصولاتی در زمینه کشت تمایزی ، هیستوژنیک مانند محیط کشت سلول های سرطانی،محیط کشت تمایز به استخوان، و… ارائه کند تا نیاز به واردات  در این زمینه کمتر شود.

مطالب مرتبط