شارژ 5 محصول همزمان با شارژر بی سیم

شارژ 5 محصول همزمان با شارژر بی سیم

شارژر بی سیم موسوم به «Nomad» یکی از جدیدترین شارژرهای هوشمندی است که می تواند در آن واحد چندین محصول را به طور همزمان شارژ کند.

به گزارشآردی نیوز به نقل از گجت فلاو، این محصول 80 دلاری می تواند با یک بار شارژ تا 5 بار به تمامی محصولات شما برای دریافت انرژی کمک کند.

این محصول یک هاب انرژی است. به این معنا که دارای یک صفحه کلید بی سیم است که می تواند انواع محصولات را به راحتی شارژ کند.
افزون بر این صفحه کلید بی سیم ،تلفن شما می تواند از طریق  چهار پورت اضافی که در بخش زیرین دستگاه قرار دارد، به طور همزمان انواع آیپاد،موبایل و تبلت  را شارژ کند.

در بخش زیرین این دستگاه یک پایه پلاستیکی قرار گرفته است. در بخش فوقانی این دستگاه نیز چراغ های شارژر LED قرار دارد. بنابراین شما می توانید به راحتی متوجه شوید که دستگاه شما به طور کامل شارژ شده یا خیر.

در هنگام شارژ کردن،چراغ ها نارنجی است اما پس از اتمام شارژ، چراغ های تعبیه شده روی دستگاه سفید می شوند. جالب است بدانید این محصول دارای حسگرهای نور است و در اتاق تاریک چراغ های تعبیه شده روی شارژر روشن تر می شود .

دنیای بی‌سیم شارژر‌ها

قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم در انواع و اقسام مختلف آن حالا به یکی از شاخصه‌های اصلی در دستگاه‌های همراه و به ویژه گوشی‌های هوشمند تبدیل شد‌ه‌اند…

قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم در انواع و اقسام مختلف آن حالا به یکی از شاخصه‌های اصلی در دستگاه‌های همراه و به ویژه گوشی‌های هوشمند تبدیل شد‌ه‌اند. تقریبا تمامی‌کاربرانی که از نسل جدید گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند با قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم نظیر وای‌فای، بلوتوث، NFC و دیگر تجهیزات ارتباطی آشنایی دارند. در همین راستا، چند سالی است که شرکت‌های بزرگ حاضر در این سطح از بازار از جمله سامسونگ، ال‌جی، نوکیا، موتورولا و اپل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را به‌منظور به‌کارگیری و پیاده‌سازی بهینه قابلیت شارژ بی‌سیم نیز آغاز کرده‌اند. با این تفاسیر، بدنیست نگاهی دقیق‌تر به سازوکار این تکنولوژی جدید داشته باشیم تا علاوه بر آشنایی کامل با عملکرد آن، معایب و مزایای آن را نیز بررسی کنیم و در نهایت با دید باز بتوانیم گوشی هوشمند بعدی خود را بر پایه تجهیز یا عدم تجهیز به این قابلیت جدید انتخاب کنیم.

تاریخچه و سازوکار
تجهیز دستگاه‌های هوشمند به قابلیت وایرلس چارجینگ یا همان شارژ بی‌سیم در نگاه اول این تصویر را در ذهن تداعی می‌کند که امکان شارژ کردن دستگاه هوشمند شما در هر فاصله‌ای که از منبع توان الکتریکی قرارداشته باشد، امکان‌پذیر خواهد بود اما این تصور، برپایه راهکارهای فعلی کاملا اشتباه است. شارژ بی‌سیم که البته استفاده از عنوان شارژ اندوکتانسی برای آن برازنده‌تر است از یک میدان الکترومغناطیسی به‌منظور انتقال توان میان منبع و مقصد استفاده می‌کند. این قابلیت در ابتدای امر توسط نیکلا تسلا (در سال 1891) مورد استفاده قرارگرفت تا بتواند لامپ‌های مورد استفاده در آزمایش را بدون نیاز به سیم روشن کند. با این وجود چیزی نزدیک به یک قرن زمان نیاز بود تا این تکنولوژی به رشد و توسعه موردنظر محققان دست یابد و در نهایت چندسالی است که به‌طور گسترده در دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرارگرفته است. استفاده از این قابلیت به پیاده‌سازی آن در شارژر‌های بی‌سیم گوشی‌های هوشمند محدود نشده و در لوازم الکتریکی مختلف از مسواک‌ها تا ریش‌تراش‌های برقی و حتی خودروهای الکتریکی نیز شاهد بهره‌گیری از سیستم شارژ بی‌سیم هستیم.
اکثر محصولات موجود در بازار از روش اندوکتانسی-مغناطیسی استفاده می‌کنند که به تماس دستگاه الکترونیکی با یک پایه یا صفحه شارژ نیاز دارد. انتقال توان در قالب این راهکار با بهره‌گیری از دو سیم‌پیچ ارسال‌کننده و دریافت کننده انجام می‌گیرد. بررسی کامل این فرآیند از حوصله مطلب خارج است اما تا همین حد بدانید که جریان متناوب از فرستنده عبور کرده و میدان مغناطیسی محدودی را ایجاد می‌کند که ولتاژ را در گیرنده القامی‌کند.

تصویر مرتبط
معایب
عملی‌شدن رویای انتقال بی‌سیم توان بسیار خوشایند خواهد بود اما تکنولوژی شارژ بی‌سیم در قالب سازوکار کنونی آن بیشتر شارژ بدون نیاز به اتصال کابل به‌ گوشی است تا شارژ بی‌سیم. به عنوان مثال، استفاده از اینترنت بی‌سیم را درنظر داشته باشید. برای استفاده از این قابلیت ارتباطی می‌توانید در هرجای منزل خود (در محدوده پوشش روتر) بدون دغدغه از اینترنت به‌صورت بی‌سیم استفاده کنید و نیازی به قراردادن لپ‌تاپ روی روتر (مقایسه با قراردادن گوشی روی پد شارژ بی‌سیم) به‌منظور استفاده از اینترنت نیست اما در بهره‌گیری از شارژر بی‌سیم حتما باید گوشی خود را روی صفحه شارژ قراردهید و این مساله به مراتب آزادی عمل شما در استفاده از گوشی همراه! را کاهش خواهد داد. با این تفاسیر بدنیست با خرید کابل یو‌اس‌بی بلندتر، این امکان را برای خود فراهم کنید که همزمان با شارژ دستگاه (و متصل بودن کابل به آن) امکان استفاده از گوشی را بدون نیاز به خم شدن به سمت صفحه شارژ (در شارژرهای بی‌سیم) داشته باشید. این در حالی است که با بلندکردن گوشی از روی صفحه شارژ، فرآیند تکمیل شارژ باتری دستگاه شما متوقف خواهد شد. از سوی دیگر خرید کابل‌های بلند، هزینه‌ای به مراتب کمتر در مقایسه با خرید شارژر‌های بی‌سیم خواهد داشت. با این توضیح در ادامه معایب اصلی شارژرهای بی‌سیم را بررسی خواهیم کرد.

مزایا
در نگاه اول، عدم نیاز به استفاده از کابل‌ و طبیعتا کاهش احتمال خرابی کابل یا درگاه‌های ویژه شارژ دستگاه‌های همراه از جمله مزایای بهره‌گیری از قابلیت شارژ بی‌سیم است. این در حالی است که این راهکار در کنار عدم ایجاد تشعشعات زیاد،  ضایعات الکترونیکی مخرب برای محیط زیست را نیز کاهش خواهد داد. امنیت بیشتر اطلاعات (با توجه به عدم استفاده از کابل‌هایی که در تماس با پورت‌های یو‌اس‌بی گوشی هستند)، ایمنی بیشتر برای دستگاه‌های الکترونیکی و کاهش امکان برق‌گرفتگی از جمله مزایای این تکنولوژی جدید است.

مصرف بیشتر، گرمای بیشتر
هیچ شکی نیست که شارژ گوشی همراه با استفاده از کابل به مراتب سریع‌تر از استفاده از شارژرهای بی‌سیم انجام خواهد شد. به عنوان مثال شارژ باتری گلکسی S6 با استفاده از کابل در مدت زمان 1.48 ساعت از صفر به 100 درصد خواهد رسید اما در استفاده از شارژر بی‌سیم، این زمان به 3.01 ساعت خواهد رسید.
بازده انرژی در استفاده از شارژرهای بی‌سیم نیز به مراتب کاهش خواهد یافت. بخشی از توان الکتریکی تلف شده در قالب تولید گرمای اضافی به هدر می‌رود. اگرچه گرمای تولیدی آسیبی به خود گوشی وارد نخواهد کرد اما دشمن اصلی باتری گوشی هوشمند شماست. با این وجود در صورتی که عجله‌ای برای شارژ شدن کامل گوشی خود ندارید، نگرانی هم در خصوص مصرف بیشتر انرژی الکتریکی نداشته باشید زیرا اتلاف توان در این روش، آنچنان چشمگیر نخواهد بود.

استانداردهای موجود
از جمله اهداف شرکت‌های تولیدکننده در پیاده‌سازی قابلیت شارژ بی‌سیم، ایجاد استاندارد واحدی است که امکان استفاده از صفحه‌های شارژی که سازگاری کامل با تمامی‌دستگاه‌های الکترونیکی دارند را پیش روی کاربران قراردهد. در حال حاضر سه سازمان به نام‌های کنسرسیوم توان بی‌سیم WPC (و استاندارد Qi آن با تلفظ «چی»)، PMA و A4WP وظیفه استانداردسازی تکنولوژی‌ شارژ بی‌سیم را برعهده دارند. این درحالی است که شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی، تلفن همراه، خودرو، مبلمان و نرم‌افزار نیز همکاری ویژه‌ای را با سازمان‌های یادشده دارند. تفاوت میان استانداردهای یادشده در واقع تفاوت در مشخصات فنی و نحوه پیاده‌سازی راهکارهای مختلف به‌منظور عرضه این تکنولوژی است. به عنوان مثال، A4WP از تکنولوژی به نام Rezence استفاده می‌کند که از رزونانس مغناطیسی (در مقابل اندوکتانس مغناطیسی مورد استفاده توسط رقبا) بهره می‌برد. رزونانس مغناطیسی امکان شارژ چندین دستگاه، افزایش محدوده شارژ در حضور موانعی مانند کتاب، لباس و البته افزایش دامنه و بهبود عملکرد در حضور وسایل فلزی را فراهم می‌کند. با این وجود،  استفاده از این استاندارد در میان شرکت‌های مختلف، بسیار محدود است. پاورمت یا همان PMA در مقایسه با A4WP با استقبال بیشتری توسط شرکای تجاری حاضر در بازار روبرو شده است. به عنوان نمونه AT&T از جمله اپراتورهایی است که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. از این استاندارددردستگاه‌های اندرویدی کمتر شناخته‌شده‌ای مانند هیدرو آیکون و کیوسرا هیدرو وایب نیز استفاده شده است.
در نهایت به استاندارد Qi (با تلفظ «چی») می‌رسیم که در حال حاضر بیشترین میزان استفاده را چه در دنیای دستگاه‌های هوشمند و چه در صنعت خودروسازی (با هدف شارژ خودروهای الکتریکی) داشته است. در ابتدای امر پاورمت هم زیرمجموعه‌ای از کنسرسیوم توان بی‌سیم یا همان Qi بود اما با توجه به تفاوت دیدگاه‌ها، از یکدیگر جداشدند.
Qi و PMA هر دو استانداردهای خود را برپایه قابلیت شارژ اندوکتانسی ارائه می‌دهند اما طول موج Qi، 100 تا 205 کیلوهرتز و طول موج PMA از 277 تا 257 کیلوهرتز است. پشتیبانی شرکت‌های مختلف تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی و البته اپراتورهای تلفن همراه، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌تواند پیشتاز این بازار را مشخص کند.

مشخصات استاندارد Qi
از آنجایی که این استاندارد، عمده‌ترین سهم را در شارژرهای بی‌سیم موجود در بازار به خود اختصاص داده به‌طور ویژه نگاهی به قابلیت‌های آن خواهیم داشت. مشخصات Qi در قالب X.Y.Z (به عنوان مثال 1.0.3( پیش روی کاربران قرار می‌گیرند که در آن عدد X نسخه اصلی سیستم شارژ را نشان می‌دهد. دستگاه‌هایی با نسخه اصلی یکسان، از قابلیت سازگاری با یکدیگر بهره می‌برند. عدد Y تغییرات جزئی را نشان می‌دهد. تغییر در این عدد به معنای وجود نیازهای جدید برای تطابق، همزمان با حفظ قابلیت سازگاری با محصولاتی است که از نسخه‌های پایین‌تر بهره می‌برند. در نهایت عدد Z نیز نمایش دهنده طراحی‌های جدید انتقال توان و یا بررسی قابلیت‌های آزمایشی است که هنوز به مرحله بهره‌برداری کامل نرسیده‌اند. به عنوان نمونه در قالب نسخه 1.0 انتقال توان پنج واتی به گوشی‌های هوشمند برنامه‌ریزی شد اما با عرضه نسخه 1.2.0 قابلیت شارژ سریع به‌منظور انتقال توان تا 15 وات و متعاقب آن گزینه دریافت توان تا 15 وات به‌کار بسته شد. در حال حاضر جدیدترین محصولات موجود در بازار، نسخه 1.2.0 دارند.

دستگاه‌های الکترونیکی سازگار
اگرچه همچنان دستگاه‌های هوشمند زیادی در بازار وجود دارند که از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند اما برخی از نمونه‌های محبوب بازار که حتی می‌توانند انتخاب بعدی شما برای خرید یک گوشی هوشمند باشند از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. به عنوان نمونه می‌توان به برندهای ایسوس، گوگل، بلک‌بری، کاترپیلار، اچ‌تی سی، ال‌جی، موتورولا، نوکیا، سامسونگ، سونی، ورچو و یوتافون اشاره کرد. در میان محصولات محبوب نیز می‌توان به ال‌جی جی 4، ال‌جی جی 3، ال‌جی اپتیموس جی پرو 2، ال‌جی اپتیموس جی پرو، ال‌جی اپتیموس، گوگل نکسوس 4، نکسوس 5،نکسوس 6، موتورولا دروید مکس، موتورولا دروید توربو، سامسونگ گلکسی نوت2، نوت 3، نوت 4، سامسونگ گلسی S3، S4، S5،S6، S6 اج، S6 اکتیو، سونی اکسپریا زد 3، زد 3v، نوکیا لومیا 820 و لومیا 920 اشاره کرد. این در حالی است که تبلت‌هایی مانند نکسوس 7 (2013) یا ساعت هوشمندی مانند موتو 360 نیز از قابلیت شارژ بی‌سیم به‌طور پیش‌فرض پشتیبانی می‌کنند. در نظر داشته باشید که برخی نمونه‌های موجود در بازارهای خاص (به عنوان نمونه ال‌جی جی 3 اپراتور AT&T) به جای استاندارد Qi از استاندارد پاورمت پشتیبانی می‌کنند. پد ویژه شارژ در جعبه برخی از این دستگاه‌ها موجود بوده ولی برای برخی باید به‌طور جداگانه هزینه را پرداخت کنید.
در خصوص استفاده از این قابلیت برای دستگاه‌های محبوبی مانند آی‌فون 6، آیفون 6 پلاس، آی‌فون 5S و گلکسی S5 می‌توانید شارژ بی‌سیم را با استفاده از کاورهای ویژه‌ای که امکان بهره‌گیری از این تکنولوژی را میسر می‌سازند، به‌کار گیرید. در نظر داشته باشید برخی دستگاه‌های هوشمند موجود در بازار امکان استفاده از کاورهای مختلف شارژ بی‌سیم را دارند اما برای برخی دیگر باید نمونه مختص به خودشان را خریداری کنید.
در صورتی که لوگوی Qi روی باتری و یا قسمت داخلی قاب گوشی شما موجود باشد و یا اینکه عبارت Qi Ready در مشخصات آن درج شده باشد، مطمئنا دستگاه شما از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی خواهد کرد.

امنیت داده‌ها در شارژرهای بی‌سیم
با توجه به اینکه در قالب بهره‌مندی دستگاه‌های الکترونیکی از قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم همواره معضلی به نام امنیت نیز خودنمایی می‌کند بدنیست نگاهی هم به بحث امنیت این شارژرها داشته باشیم. در روش معمولی شارژ با استفاده از کابل‌های یو‌اس‌بی همواره باید درنظر داشته باشید که با توجه به اتصال کابل‌های یادشده به پورت یو‌اس‌بی گوشی، این امکان وجود دارد که در هنگام استفاده از این کابل‌ها در مکان‌های عمومی، به اطلاعات موجود روی گوشی شما دسترسی غیرمجازی صورت گیرد اما سیم‌پیچ‌های اندوکتانسی در شارژر‌های بی‌سیم تنها در جهت انتقال بی‌سیم توان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و توانایی انتقال داده‌ها را ندارند. این در حالی است که اگر شرکت‌های سازنده در آینده تصمیم بگیرند از این راهکار برای انتقال اطلاعات نیز استفاده کنند بحث یادشده به‌طور کامل نیاز به بررسی مجدد خواهد داشت.

تکنولوژی‌های کاربردی‌تر در زمینه شارژ باتری
اگر قصد خرید دستگاه هوشمند جدیدی دارید بیش از آنکه به بهره‌مندی دستگاه یادشده از قابلیت شارژ سریع دقت کنید، پیشنهاد می‌کنیم به قابلیتی مفیدتر که در حال حاضر با عناوینی مانند کوییک شارژ یا توربو شارژ در بازار موجود است دقت کنید. در حال حاضر دستگاه‌های هوشمندی مانند موتو ایکس موتورولا (نسل دوم)، نکسوس 5، ال‌جی جی فلکس 2، اچ‌تی‌سی وان ام 8، اکسپریا زد 3 و گلکسی نوت 4 (و البته مجموعه‌ای از اکثر گوشی‌های هوشمند جدیدتر) از کوییک شارژ نسخه 2.0 بهره می‌برند که به مراتب سرعت شارژ شدن گوشی هوشمند شما را افزایش خواهد داد. فراموش نکنید برای استفاده از این قابلیت، به شارژر سازگار با تکنولوژی شارژ سریع هم نیاز دارید که در برخی موارد در جعبه دستگاه موجود نیست و باید آن‌را جداگانه خریداری کنید. به عنوان نمونه در موتو ایکس، قابلیت شارژ سریع در مدت نیم ساعت مقدار شارژ را از 20 تا 30 درصد به 60 تا 70 درصد می‌رساند. این قابلیت به ویژه در مواردی که با کمبود وقت و یا شرایط نیاز فوری به گوشی خود مواجه هستید مفید فایده واقع خواهد شد.

بعضی مدل‌های پرفروش بازار
پس از ارائه توضیحات در خصوص تکنولوژی شارژ بی‌سیم و بررسی معایب و مزایای آن بدنیست نیم‌نگاهی هم به محصولات موجود در بازار داشته باشیم.
نیلکین فانتوم: این شارژر با جریان خروجی یک آمپری از طراحی زیبایی بهره می‌برد که در قالب تجهیز به یک چراغ ویژه 300 لومنی امکان استفاده به عنوان چراغ مطالعه را نیز فراهم می‌کند. فانتوم از استاندارد Qi پشتیبانی می‌کند و امکان شارژ گوشی هوشمند شما به‌طور بی‌سیم و یا با استفاده از کابل را فراهم می‌کند. این شارژر را می‌توانید با قیمتی حدود 160 هزارتومان خریداری کنید.
سونی WCH10: این شارژر 51 گرمی‌جریان خروجی یک آمپری را پیش روی شما قرار می‌دهد. طراحی دایره‌ای این محصول، به‌مراتب استفاده از شارژر را ساده‌تر خواهد کرد. بهره‌گیری از نشانگر LED برای نمایش وضعیت شارژ در کنار پشتیبانی از استاندارد Qi از دیگر مشخصات این شارژر 130 هزارتومانی است.
اسپیگن F300W: این شارژر 280 گرمی‌نیز سازگاری کاملی با استاندارد Qi به دارد. بهره‌گیری از نمایشگر وضعیت شارژ، تجهیز به سه سیم‌پیچ برای بهبود سرعت شارژ و طراحی سطح ضدلغزش به‌منظور فراهم کردن امکان قراردادن گوشی در زوایای مختلف از جمله ویژگی‌های این شارژر 190 هزارتومانی است.

مطالب مرتبط