شناسایی سخت پوستی که پلاستیک‌ را به نانو پلاستیک تبدیل می کند

یکی از چالش‌های ردگیری آلودگی‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ ناآشنایی با شیوه تبدیل آنها به قطعات ریزتر است. شناسایی سخت پوستی که پلاستیک‌ را به نانوپلاستیک مبدل می‌کند به حل این چالش کمک می‌ کند.

‌به گزارش نیواطلس، پلاستیک‌های رهاشده در دریاها به علت برخورد با امواج و جریان‌های دریایی و نیز نور به تدریج خرد و قطعه قطعه می‌شوند. در همین حال دستگاه گوارش برخی آبزیان و از جمله سخت پوستان کوچک نیز می‌تواند قطعات ریز پلاستیکی را به ذرات نانو پلاستیکی مبدل کند. نکته جالب این است که کل این فرایند چهار روز به طول می‌انجامد.

امواج آب و اشعه ماورا بنفش می‌توانند قطعات پلاستیکی را به ابعادی کوچک‌تر از ۵ میلی متر مبدل کنند. اما پژوهشگران ایرلندی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که دستگاه گوارش سخت پوستی به نام Gammarus duebeni می‌تواند حتی پلاستیک‌های دو سانتیمتری را به قطعات بسیار ریز در ابعاد نانو مبدل کند.

بررسی بدن این جاندار در آزمایشگاه و در زیر نور فلورسنت نشان داد که آنها ۶۶ درصد از قطعات پلاستیکی بلعیده شده را به ابعاد نانو در می‌آورند و هر یک از این تکه پلاستیک‌ها در نهایت کمتر از یک میکرومتر طول دارند.

محققان می‌گویند این کشف علمی زمینه را برای یافتن روش‌هایی جدید به منظور مقابله با آلودگی دریاها و نیز افزایش تلفات آبزیان و برخی پرندگان به علت بلعیدن قطعات پلاستیکی فراهم می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط