صرفه‌جویی ۷۰ درصدی آب مصرفی منازل با محصولات دانش‌بنیان حوزه بازیافت

مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، گفت: بازیافت آب با محصولات شرکت ما موجب صرفه‌جویی ۵۰ تا ۷۰ درصد آب مصرفی منازل می‌شود که به صورت آب خاکستری به مصرف مجدد می‌رسد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، مهرداد فرهادیان، با اشاره به فعالیت‌های این شرکت، اظهارکرد: با توجه به اهمیت مساله محیط زیست و ارزش آب به عنوان رکن توسعه پایدار، سلامت، صنعت، رفاه، کشاورزی، انرژی و گردشگری، فعالیت‌های این شرکت با ایده رفع مشکلات زیست محیطی و کم آبی کشور در قالب طراحی و ساخت تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب صنعتی و بهداشتی آغاز شده است.

وی ادامه داد: محصول نخست شامل “پکیج‌های آب خاکستری” است که یک تا ۱۰ مترمکعب ظرفیت دارد. این محصول می‌تواند در واحدهای مسکونی از یک تا ۲۰ واحد مسکونی استفاده شود. همچنین در باغ ویلا و مجتع‌های تفریحی نیز کاربرد دارد.

مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: پکیج دوم “تصفیه آب‌های سیاه یا بلک واتر” است. این محصول به سرویس بهداشتی منازل اختصاص دارد. ظرفیت این محصول از یک تا ۲۰ متر مکعب بوده و در زمین مدفون می‌شود. فضای کمی اشغال کرده و دارای راندمان عملکرد بالا است.

فرهادیان افزود: پساب‌های خروجی این دو محصول می‌تواند در مصارف دیگر مانند فضای سبز، تأسیسات ساختمان، کارواش، شست و شو کاربرد داشته باشد.

وی گفت: محصول سوم “پکیج‌های آب لب شور یا تصفیه آب” است که با توجه به کیفیت منازل آب از ظرفیت یک تا ۱۰ متر مکعب به صورت تولید صنعتی در پکیج‌های پیش ساخته تولید می‌شود.

مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این شرکت در سال‌های گذشته نیز درحوزه تصفیه فاضلاب‌ها فعالیت کرده است، تصریح کرد: در این زمینه شرکت در حوزه تصفیه فاضلاب‌های شهری و روستایی و همچنین فاضلاب‌های اجتماعات بزرگ فعال بوده است. فعالیت‌ها در گذشته تولید محصولات با ظرفیت ۱۰ متر مکعب بوده است.

فرهادیان افزود: در دو سال گذشته نیز ظرفیت محصولات تا پنج هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش پیدا کرده است. در سطح کشور نیز این شرکت بیش از ۱۰ پروژه در استان‌های مختلف مانند سیستان و بلوچستان، اصفهان و تهران اجرا کرده و در حال حاضر سبد مصرف محصولات با هدف گذاری واحدهای مسکونی کوچک طراحی شده است تا آب‌های خاکستری و فاضلاب این واحدها مورد مصرف مجدد قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به کمک بازیافت آب، تا حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد آب مصرفی منازل در قالب آب خاکستری به مصرف مجدد می‌رسد که می‌تواند موجب کاهش مصرف آب شود. همچنین در بحث فاضلاب‌های سیاه نیز می‌توانند حجم زیادی از پساب‌های باقی مانده را به چرخه مصرف مجدد برگردانند.

مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: محصولات مطابق آخرین فناوری‌های جهان و بر اساس تحقیقات دانش‌بنیان در سطح کشور تولید می‌شود، اما در تولید محصولات از ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌شود.

اکنون سه محصول جدید در ظرفیت‌های مختلف توسط این شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان تولید شده است. واحد تحقیق و توسعه این شرکت در ارزیابی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان حائز رتبه برتر در محصولات دانش‌بنیان حوزه آب خاکستری شده است.

این شرکت در سطح کلان در ۱۰ سال گذشته توانسته از میلیاردها مترمکعب فاضلاب که به صورت مستقیم در محیط زیست رها می‌شود و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آن جلوگیری کند و به توسعه فضای سبز کمک کند.

مطالب مرتبط