طراحی سیم‌های آنتی‌بیوتیکی برای بیماری‌های لثه

محققان دانشگاه “مارتین لوتر” سیم‌هایی از آنتی بیوتیک طراحی کرده‌اند که می‌تواند برای درمان عفونت‌های لثه به راحتی به محل عفونت بچسبد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از گیزمگ، بیماری لثه یک بیماری بسیار شایع است و معمولاً در اثر وجود باکتری ایجاد می‌شود. اگرچه از آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای درمان موارد شدید استفاده می‌شود، اما یک روش درمانی جدید می‌تواند با عوارض جانبی کمتر بسیار مؤثر باشد.

مشکل مصرف قرص‌های آنتی بیوتیک برای بیماری لثه در این واقعیت نهفته است که دارو به جای اینکه به محل عفونت متمرکز شود، در سراسر بدن منتشر می‌شود. این بدان معنی است که دوزهای نسبتاً زیادی از آنتی بیوتیک مورد نیاز است که به طور بالقوه باعث می‌شود عوارض جانبی شدیدتر شوند و مقاومت آنتی بیوتیکی توسعه یابد.

دانشمندان دانشگاه مارتین لوتر هال-ویتنبرگ آلمان با همکاری دو نفر از مؤسسه تحقیقاتی “Fraunhofer” با توجه به این مشکل، سیم‌های پلیمری انعطاف پذیر ایجاد کردند که در شکاف لثه بیمار که بین دندان و لثه هنگامی که لثه ملتهب می‌شود، ایجاد می‌شود، قرار داده می‌شوند.

این سیم‌های زیست تخریب پذیر با یک آنتی بیوتیک معروف به “مینوسیکلین” که درون یک ماده حامل به نام استیرات منیزیم موجود است، بارگیری می‌شوند. پس از تزریق، دارو به تدریج مستقیماً در ناحیه آسیب دیده آزاد می‌شود و سیم‌ها نیز بدون ضرر در بدن تجزیه و حل می‌شوند.

این درمان در آزمایشاتی که تاکنون انجام شده است، نسبت به روش‌های سنتی بسیار مؤثرتر نشان داده است.

از آنجا که هم آنتی‌بیوتیک و هم پلیمر از قبل تأیید شده‌اند و برای مصارف پزشکی در دسترس هستند، در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان تولید انبوه این سیم‌ها را شاهد بود.

این مطالعه در مجله International Journal of Pharmaceutics منتشر شده است. /ایسنا

مطالب مرتبط