طراحی و ساخت اولین دستگاه اندازه گیری زاویه ترشوندگی دما بالا

اولین دستگاه اندازه گیری زاویه ترشوندگی در دمای بالا برای مایعات و مذاب ها در نخستین نسخه تا دمای 1100 درجه توسط شرکت پژوهش های مهرتاو نگار البرز مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد. دکتر بابک رئیسی مدیر عامل شرکت پژوهش های مهرتاو نگار البرز با اشاره به کاربرد این دستگاه در صنعت نفت، گاز، ماشین سازی، سرامیک، پوشاک و شیشه گفت:  از آنجایی که رنگ های صنعتی مورد استفاده در صنایع ساختمان و ماشین سازی با بهره گیری از تکنولوژی نانو مواد هر روز بیشتر کاربرد خواهد داشت، برای حفاظت بیشتر و عدم جذب آلودگی های محیطی، نیاز به این دستگاه در صنعت احساس می شود.

وی افزود: بررسی خاصیت ترشوندگی سیالات بروی سطوح با اندازه گیری زاویه تماس و تحلیل بر همکنش بین فصل مشترک سیال و زیرلایه قابل بررسی و اندازه گیری می باشد.

دکتر رئیسی با اشاره به مزیت های این دستگاه خاطرنشان کرد: این دستگاه علاوه بر آنالیز شکل قطره، برای مطالعه مکانیزم فرآیند سینتر سرامیک ها،  تعیین تغییرات ابعاد، خمیری شدن و ذوب شیشه ها و شیشه سرامیک و پدیده های فصل مشترک سیال و زیرلایه در دمای بالا نیز استفاده می شود.

وی در پایان افزود: این دستگاه و نرم افزارهای بومی شده مربوطه، ساخت داخلی می باشد و خدمات پشتیبانی آن دائمی و توسط کارشناسان شرکت انجام می گیرد.

گفتنی است، این دستگاه همراه با دستگاه های زاویه تماس استاتیک، زاویه تماس دینامیک (برای تحلیل پسماند ترشوندگی و خود تمیزشوندگی)، کدورت سنج مایعات و دوغاب ها، در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در معرض دید عموم قرار گرفت.

دستگاه اندازه گیری زاویه ترشوندگی دما بالا توسط تیم تحقیقاتی این شرکت؛ دکتر مازیار صهبا یغمایی، دکتر رضا ریاحی فر، دکتر بابک رئیسی و دکتر علیرضا آقایی که اعضای هیات علمی و همچنین اعضای گروه مستقل باتری و حسگر  پژوهشگاه مواد و انرژی  هستند، طراحی و ساخته شده است.

*شرکت پژوهش های مهرتاو نگار البرز آماده طراحی و ساخت دستگاه های فوق بر اساس نیازهای خاص کاربران در صنایع و آزمایشگاه ها می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت: www.mehrtavnegar.ir مراجعه نمائید.

مطالب مرتبط