طراحی و ساخت لیزر حالت جامد خورشیدی

لیزر حالت جامد دمیده شده با نور خورشید توسط پژوهشگران گروه فیزیک و مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و ساخته شد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمد صبائیان، مدیر پروژه ساخت لیزر حالت جامد خورشیدی، بیان کرد: در ساخت این لیزر، از یک بشقاب مایکروویو با قطر حدود دو و نیم متر و سطح حدود ۵ مترمربع استفاده شده است.

عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: سطح این بشقاب با حدود دوازده هزار و پانصد آینه دو سانتی‌متر در دو سانتی‌متر پوشاند شد که محاسبات ما نشان می‌دهد در روزهایی که شدت نور خورشید در شهر اهواز به ۱۰۰۰ وات بر متر مربع می‌رسد، شدتی در حدود ۵۶۰۰۰ وات بر متر مربع در کانون این بشقاب در کانونی با ابعاد لکه ۱۶ / ۱ متر مربع تجمع می‌کند. این شدت بر روی بلور لیزری حالت جامد Nd:YAG منتقل می‌شود.

صبائیان، با بیان اینکه طراحی و ساخت کاواک لیزر این سامانه در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد، افزود: نتایج تست اولیه، حدود ۲ وات پرتو همدوس لیزر را نشان داد که البته انتظار می‌رود با تنظیمات مجدد و رفع اشکالات، توان این پرتو لیزر را تا چندین برابر افزایش داد.

وی، ادامه داد: مهم‌ترین مزیت لیزر خورشیدی، عملکرد آن بدون هزینه بالای انرژی الکتریکی است. مزیت مهم دیگر، استفاده از آن در محیط‌های بیرون از شهر و در عملیات‌های صحرایی است. همچنین با استفاده از فیبر نوری، خروجی این لیزر را می‌توان برای کاربرهای تحقیقاتی وارد آزمایشگاه کرد.

مسئول راه‌اندازی مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار امیدواری کرد با توجه مدیران پژوهشی و صنعتی کشور، بتوان از قابلیت‌های این لیزر در صنعت استفاده کرد و نسخه‌های بهبود یافته‌ای از آن ساخت که دامنه وسیع‌تری از کاربرد داشته باشند.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، صبائیان در پایان گفت: تیم تحقیقاتی لیزر خورشیدی در دانشگاه شهید چمران اهواز را حامد آموزگار، دکتر حمیدرضا رضایی، محمد الهایی، جواد حمودی و دکتر سید محمد صفی الدین اردبیلی تشکیل داده و در دوره‌های زمانی مختلف در این پروژه همکاری مؤثر داشته‌اند.

مطالب مرتبط