طراحی یک فیلتر هوا که کروناویروس را از بین می‌برد!

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند نوعی فیلتر هوا طراحی کرده‌اند که می‌تواند به از بین بردن کروناویروس کمک کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران “دانشگاه هیوستون” (UH) آمریکا، یک فیلتر هوا طراحی کرده‌اند که می‌تواند کروناویروس را محبوس کند و آن را فورا از بین ببرد.

این گروه پژوهشی به سرپرستی “ژیفنگ رن”(Zhifeng Ren)، استاد فیزیک دانشگاه هیوستون، فیلتر جدیدی را طراحی و ابداع کرده‌اند. به گفته پژوهشگران، این فیلتر طی آزمایش‌ها توانست ۹۹.۸ درصد از نمونه‌های کروناویروسی که به آن وارد شده بود، از بین ببرد.

رن گفت: شاید این فیلتر بتواند برای استفاده در فرودگاه‌ها، هواپیماها، ادارات و مدارس کارآمد باشد و به توقف شیوع کروناویروس کمک کند. این فیلتر می‌تواند گسترش کروناویروس را به صورت کارآمد در جامعه کنترل کند و همچنین به تصفیه هوا در محیط کار بپردازد.

پژوهشگران این نکته را در نظر داشتند که ویروس می‌تواند تا چند ساعت باقی بماند؛ به همین دلیل طراحی فیلتری که بتواند ویروس را به سرعت از بین ببرد و گسترش آن را در هوا کنترل کند، برنامه مناسبی بود. پژوهشگران تصمیم گرفتند تا از یک فیلتر گرمایی استفاده کنند که می‌تواند ویروس‌ها را نسبتا سریع از بین ببرد.

نظر رن این بود که در ساخت این فیلتر از فوم نیکل استفاده شود زیرا این ماده، امکان جریان یافتن هوا را فراهم می‌کند، رسانای الکتریسیته است و قابلیت انعطاف دارد.

مشکل اینجاست که فوم نیکل، استقامت کمی دارد و نمی‌توان دمای آن را تا اندازه کافی برای از بین بردن ویروس افزایش داد. پژوهشگران این مشکل را با تا کردن فوم حل کردند و سیم‌های الکتریکی به آن افزودند تا مقاومت آن را در برابر افزایش دما بالا ببرند. با گرم کردن فیلتر به صورت الکتریکی، میزان گرمایی که از آن خارج می‌شود، به حداقل می‌رسد.

پژوهشگران، نخستین نمونه این فیلتر را در آزمایشگاه بررسی کردند تا ارتباط میان ولتاژ و دما و همچنین توانایی فیلتر را در از بین بردن ویروس‌ها بررسی کنند.

شاید این فناوری جدید بتواند عملکرد درستی در پیشگیری از شیوع کروناویروس داشته باشد و برای غلبه بر همه‌گیری آن به کار برود.

این پژوهش، در مجله”Materials Today Physics” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط