فریبو “Fribo” ، رباتی برای کسانی که تنها زندگی میکنند.

این ربات کوچک، به تمام اتفاقاتی که در اطراف شما می افتد گوش می دهد و به شما کمک میکند تا ارتباط تان رو با دوستانتان حفظ کنید.

در ایالت متحده آمریکا، بیش از 5 میلیون جوان بین 18-35 سال تنها زندگی میکنند و این آمار روبه رشد است. در حالی که بیشتر این افراد به خواست و اراده خود این روش زندگی را انتخاب کرده اند، اگر شما اجتماعی باشید متوجه میشوید که این خود نشان دهنده انزوا طلبی است . این وضعیت، وضعیتی مشترک میان بسیاری از کشور هاست، خصوصا در آسیا. بسیاری از این ربات ها برای افراد مسن جامعه گریز طراحی شده اند و در حال توسعه یابی و در دسترس عموم اند اما، بیشتر جوانان نیز انتظار دارند و به تفریح و گشت و گذار علاقه مندند.

متخصصان رباتیک از کره در ACM/IEEE سازمان بین المللی مذاکرات بر اثر متقابل ربات های انسان نما، ماه گذشته از رباتی به نام فریبو رو نمایی کردند ، که راهی است برای جوانانی که تنها زندگی میکنند تا ارتباط روزانه خود را با یکدیگر حفظ کنند. عملکرد این ربات به صورتی است که تمام وقایع در زندگی شما و دوستانتان را گوش میدهد. این یکی از بهترین روش های ممکن است!

فریبو تشکیل شده از: A سنسور منور، B ال سی دی، C سنسور اشعه فرابنفش، D اسپیکر یا بلند گو ، E میکروفن، F سنسور صدا ، G سنسور گرما و رطوبت سنج، H Raspberry Pi

فریبو با صدا فعالیت میکند، چیزی که ما آن را صدای زندگی مینامیم به طوری که او تمام جزئیات را با شنیدن صداهایی که شما پس از انجام هر کاری به صدا در می آورید درک میکند. این ربات، حتی کوچک ترین صداهای اطراف تشخیص میدهد و صدا ها را ضبط نمیکند. میتوان به جرئت گفت که این ربات بسیار شخصی سازی شده تر از همتایان خود مانند الکسا طراحی شده است. حتی در برخی موارد بسیار باهوش تر عمل میکند، این قابلیت ها به او این امکان را میدهد تا با شنیدن و گوش دادن به آنچه در اطراف شما رخ میدهد وضعیت موجود را درک کند.فریبو میتواند صداهایی مانند : صدای موتور جاروبرقی، صدای روشن کردن مایکروویو، صدای فعالیت ماشین ظرف شویی، صدای باز و بسته شدن در یخچال و .. را تشخیص دهد. حتی این ربات میتواند با کمک شما یاد بگیرد که بعضی از صداهای خاص چه معنایی دارند. این ربات همچنین سنسور الکترونیکی دارد که با کمک آن میفهمد که شما در اتاق هستید یا خیر، که این عمل با استفاده از سنسور های دما، رطوبت و نور محیط انجام میشود.

هنگامی که ربات فریبو ای که در خانه تان است صدایی را که قابل تشخیص اش است را میشنود به فریبو خانه دوستتان یا تمام وای فای های متعلق به دوستان شما می فرستد ، به عنوان مثال: به من اجازه بدهید تا اطلاع بدهم یک دوست درحال باز کردن در یخچالش است. هنگامی که فریبو دیگر این پیام را دریافت میکند با پیامی مانند اوه همین الان یک نفر در یخچالش را باز کرده است، در عجبم که او ممکن است که چه غذایی را بخورد، سعی در برقراری ارتباط میکند.

فریبو به دیگر سخن تنها یک ربات اجتماعی معمولی نیست، بلکه یک مانند یک شبکه ارتباطی عمل میکند. اما برخلاف دیگر شبکه ها، فریبو بسیار ملاحظه حریم شخصی شما میکند و در حقیقت به این حریم تا جایی که امکان دارد احترام میگذارد. در حقیقت این ربات به طور ناشناس پیام می فرستند مثلا هنگامی که میگوید شخصی در حال انجام کاریست میگوید چه کاری اما از خود شخص حرفی نمیزند.

در حقیقت فریبو یک ماشه است و قصد در فعال کردن روحیه اجتماع طلبی دارد. این ربات یک میانجی است تا شما به دوستانتان برسید و روابط خود را بهبود ببخشید. حتی اگر شما نتوانید این کار را انجام دهید فریبو به شما یاد آوری میکند که ادم های دیگری نیز هستند که شما بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید که این خود به نظر بسیاری کاری راحت به نظر می آید.

تحقیقات دانشگاه Yonsei و KAIST در خصوص این ربات نشان میدهد که این ربات واقعا عملکرد موثری دارد. تحقیقات این دو موسسه، بر روی سه دوست حدودا 25 ساله انجام شد که نسخه ابتدایی فریبو را برای چهار هفته داشتند. نتیجه بسیار خوب بود:

  • من میتوانستم تصور کنم که دوستم دقیقا چه کاری انجام میدهد و این مانند این بود که ما در یک خانه مشترک زندگی میکنیم اما اتاق هایمان جداست. این کار مثل به اشتراک گذاشتن وقایع روزانه با دوستان است!
  • من همیشه عادت داشتم که صبح ها دیر از خواب بیدار شوم، اما زا وقتی متوجه شدم که دوستانم صبح زود از خواب بیدار میشوند پس تصمیم گرفتم که صبح هایم را کمی زود تر شروع کنم تا بیشتر با دوستانم باشم.
  • فریبو به من کمک کرد تا بتوانم سکوتی که در خانه بعد از کار برای من به وجود می آمد را از بین ببرم.این یک تجربه کاملا متفاوت از تلوزیون است چرا که به من اطلاعاتی در مورد دوستانم و فعالیت هایشان میدهد. این ربات مثل یک موجود زنده است.
  • من معمولا عادت به برقراری ارتباط با دیگران ندارم. اما حالا گوش کردن به فعالیت های دیگران برایم به قسمتی از مکالمه های روزمره ام تبدیل شده است. بیشتر مکالمات من حالا درصد عظیمی از ارتباط من با دوستانم است که هر وقت بخواهم میتوانم با آنان وارد گفت و گو شوم.

تحقیقاتی که در تمام این مدت در کره اتفاق افتاد بسیار رضایت بخش بود اما متخصصان کره ای هنوز هم در موثر بودن عملکرد این ربات در فرهنگ های دیگر مطمئن نیستند . آنها قصد دارند تا مدت زمان بیشتری را شاید دست کم یک سال دیگر را برای بهره برداری رسمی از این ربات دست نگه دارند و در این مدت فریبو را به دست خانواده ها، مانند دوستان قرار دهند تا اطلاعات را ارزیابی کنند. بنده به شخصه اعتقاد دارم که ایده فریبو در عین ارزانی و صد البته برقراری حریم شخصی اش بسیار قابل ستایش است. من تنها زندگی نمیکنم اما دوستانی دارم که در حال حاضر ارتباط با آنها بسیار برایم سخت است و به نظر می آید که فریبو انتخاب مناسبی برای حل مشکلاتی این چنینی است.

spectrum.ieee.org / By Evan Ackerman

مطالب مرتبط