فناوری ذوب گزینشی پودر به کمک لیزر و پرینتر سه بعدی فلزی

سال هاست که ریخته گران به صنعت پر زحمت ریخته گری مشغول هستند و با فن شکل دادن به فلزات و آلیاژها از طریق ذوب قالب های یک بار مصرف یا دایمی می سازند. اما امروزه با ورود فناوری های جدید چاپ از طریق پرینترهای سه بعدی کار بسیار آسان تر شده و دیگر روش های سنتی از جمله ریخته گری دیگر کم کم رونق خود را از دست می دهند .

به گزارش پایگاه تحقیق و توسعه به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تلاش دانشمندان و فناوران ایرانی فناوری ذوب گزینشی پودر به کمک لیزر و دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی این امکان را در کشور فراهم آورده تا دیگر برای ساخت قالب های فلزی و آلیاژهای مختلف مراحل دشواری را پشت سرنگذاریم و این امر تسهیل شود .

احمد فروز مهر مجری طرح کلان ملی ذوب گزینشی پودر به کمک لیزر و دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی اظهار کرد : به واسطه تجربه موسسان این شرکت از خارج کشور صفر تا صد طراحی و تولید این فناوری در کشور انجام شد و ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده این دستگاه پیوست.

وی بیان کرد: در ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی ، پودر آلیاژ و انرژی لیزر همراهی می کنند تا یک قطعه سه بعدی صنعتی به صورت لایه به لایه ساخته شود. لیزر با ذوب کردن پودر در هر لایه باعث می شود که قطعه سه بعدی با استحکام و خواصی بهتر از شرایط ریخته گری تولید شود .

این محقق با اشاره به انعقاد قرارداد با معاونت علمی اظهار کرد : با حمایت معاونت علمی ما دو محصول را نهایی کرده ایم که نخستین محصول دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی را به شرکت سمت فعال در حوزه موتورهای توربین فروخته ایم و تحویل و راه اندازی هم شده است .

وی افزود : این فناوری تا پیش از این در انحصار چند کشور اروپایی و آمریکا بوده و کاملا تحریمی است و نه خود دستگاه و نه فناوری آن تاکنون در کشور وجود نداشته است .

وی با تاکید بر این موضوع که تجاری سازی و مشتری مداری و تولید مطابق با نیازمندی های مصرف کنندگان از جمله اولویت های این شرکت است گفت : صفر تا صد ساخت این دستگاه از جمله سیستم لیزر اپتیک، محیط خنثی که فرآیند ساخت درآن انجام می شود، سیستم کنترل نرم افزار و کنترل محیط و مواردی از این دست همه در کشور طراحی و تحت نظارت بوده است.

مجری این طرح کلان ملی به بحث اشتغالزایی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و برای اجرایی کردن این طرح کلان ملی به صورت مستقیم ۲۰ نفر اشتغالزایی و به صورت غیر مستقیم در حدود ۴۰ یا ۵۰ نفر اشتغالزایی داشته ایم و با ورود این فناوری توانسته ایم کشور را از این دانش نوپا بهره مند کنیم.

فروزمهر با تاکید بر این که این فناوری در سال ۲۰۰۴ به بعد به تجاری سازی رسیده و کاملا جدید است بیان کرد : ما توانسته ایم با فاصله ای کم خود را به دنیا برسانیم و کشور را به بهره مندی از این فناوری تاثیرگذار برسانیم .

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درخصوص برنامه این شرکت برای صادرات این محصول گفت: با توجه به تفاوت نرخ ارز این محصول نسبت به نمونه خارجی خود با تقریبا یک چهارم قیمت تولید می شود اما ما باید تولیدات خود را بر اساس استانداردهای بین المللی و شرایط فروش به مشتری مطابق با نیازهای آنها برسانیم و بعد برنامه ریزی های لازم را برای صادرات این فناوری داشته باشیم .

مطالب مرتبط