فیلتر هوای آنتی باکتریال کولر آبی با فناوری نانو ساخته شد

فیلتر هوا وسیله‌ای متشکل از مواد پارچه‌ای است که با توجه به مشخصات فنی سازنده قادر به جذب ذرات جامد معلق در هوا از قبیل غبار، آلودگی، گردوخاک و باکتری می‌باشد. فیلتر هوای آنتی‌باکتریال در کولر آبی برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها که ناشی از وجود رطوبت در محیط داخل کولر می‌باشند، به‌ کار برده می شود. با افزودن نانوذرات نقره در پارچه فیلتر، یون‌های حمله‌کننده به باکتری­ ها درون ساختار آن آزادشده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. یکی از این محصولات که توسط یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده فیلتر هوای آنتی باکتریال کولر آبی با فناوری نانو است. فیلتر هوای آنتی باکتریال کولر آبی حاوی نانوذرات است که جزء کالاهای خانگی به شمار می رود.

به گزارش آردی نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، بررسی محصولات نانو و ارائه تائیدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ۴ سال گذشته بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

فیلتر هوا وسیله‌ای متشکل از مواد پارچه‌ای است که با توجه به مشخصات فنی سازنده قادر به جذب ذرات جامد معلق در هوا از قبیل غبار، آلودگی، گردوخاک و باکتری است.

اثر ضد باکتریایی نقره به‌طور چشمگیری در بعد نانومتری افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که آن‌ها قادر به از بین بردن بیش از 650 نوع باکتری هستند. این نانوذرات فعالیت‌های ضد قارچی شدیدی نیز در مقابل بعضی از عفونت‌های قارچی از خود نشان می‌دهند. نانوذرات نقره با ترکیبات سولفور و فسفر پروتئین‌های غشاء واکنش داده و بر روی مورفولوژی و ساختار سلول باکتری اثر گذاشته و موجب مرگ آن می‌شوند. با کاهش اندازه ذره، رهایش یون‌های نقره افزایش‌یافته که این موجب افزایش فعالیت‌های ضد باکتریایی آن‌ها می‌شود.

غلظت یون نقره در محصول ppm 165 می‌باشد. این محصول فعالیت آنتی‌باکتریال قوی طبق آزمون استاندارد ملی ایران به شماره 11070 (نساجی- تعیین فعالیت ضد باکتریایی در کالاهای نساجی) نشان می‌دهد. جدول زیر میزان این فعالیت را در برابر باکتری­ های E.coli و S.aureus نشان می‌دهد.

فیلتر هوای آنتی‌باکتریال در کولر آبی برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها که ناشی از وجود رطوبت در محیط داخل کولر می شوند، قابل استفاده است. با افزودن نانوذرات نقره در پارچه فیلتر، یون‌های حمله‌کننده به باکتری­ ها درون ساختار آن آزادشده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.

این محصول که به تولید انبوه رسیده دارای تائیدیه نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است.

مطالب مرتبط