قابلیت تعامل لمسی میان انسان و ربات فراهم می‌شود

پژوهشگران انگلیسی، نوعی بازوی رباتیک ابداع کرده‌اند که می‌تواند قابلیت تعامل لمسی میان انسان و ربات را فراهم کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه بریستول، شاید به زودی یک بازوی رباتیک سبک، کارآمد و ساده بتواند به کاربران در انجام دادن کارهای روزمره کمک کند. پژوهشگران “دانشگاه بریستول”(University of Bristol) انگلیس، یک بازوی رباتیک را بدون نیاز به کیت‌های به خصوص و گران قیمت یا مهارت خاصی ابداع کرده‌اند که می‌تواند راه حل ساده و مناسبی برای انجام دادن کارهای روزمره باشد.

اگرچه در حال حاضر نیز چندین نوع بازوهای رباتیک ابداع شده‌اند اما بیشتر آنها، سنگین و پرهزینه هستند و افرادی که تخصص کافی ندارند، نمی‌توانند به راحتی از این ابزار استفاده کنند.

این بازوی رباتیک موسوم به “مانتیس”(Mantis) که توسط گروهی از متخصصان حوزه مهندسی و علوم رایانه دانشگاه بریستول ابداع شده، نخستین سیستم در نوع خود است که وزن کم، کارآیی و فناوری لمسی را به نمایش می‌گذارد.

انسان‌ها، پنج حس دارند اما ابزار الکترونیکی می‌توانند با استفاده از دو احساس دیداری و شنیداری با ما ارتباط برقرار کنند. فناوری لمسی با تحریک حس لامسه، تغییراتی را به وجود می‌آورد. با کمک این فناوری، انسان‌ها می‌توانند یک رایانه یا هر نوع ابزار رایانه‌ای را لمس کنند و رایانه نیز می‌تواند آنها را لمس کند.

به گفته پژوهشگران، هزینه ساخت مانتیس بسیار کم است زیرا برای ساخت آن، از عناصر مقرون به صرفه استفاده شده که اغلب در آزمایشگاه‌های پژوهشی وجود دارند.

دکتر “آن رودات”(Anne Roudaut)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: انسان‌ها، حس لامسه دارند اما مانتیس می‌تواند با فراهم کردن قدرت لمس اجسام سه‌بعدی برای کاربران، این توانایی را تقویت کند. کاربران با کمک مانتیس می‌توانند تجربه بهتری از بازی‌های واقعیت مجازی داشته باشند و امکان لمس عناصر بازی را به دست آورند.

پژوهشگران امیدوارند که بتوانند پس از آزمایش فناوری خود، آن را به بازار وارد کنند و به تولید انبوه برسانند. “گرت بارنابی”(Gareth Barnaby)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما قصد داریم برنامه‌هایی ارائه دهیم تا همه افراد بتوانند مانتیس را بسازند. هدف ما این است که استفاده از این ابزار را گسترش دهیم تا فقط به آزمایشگاه‌های پژوهشی محدود نشوند. /ایسنا

مطالب مرتبط