كشف ویتامین توسط “كازیمیر فونك” دانشمند لهستانی /20 ژوئن 1912

لهستان فقط كشور ماری كوری و برادران وارنر نیست بلكه ایده آمین‌های حیاتی یا ویتامین‌ها نیز از آنجا بود. كازیمیر فونك بیوشیمیست لهستانی در ۱۹۱۲ ایده ویتامین‌ها را مطرح كرد. فونك، فرزند درماتلوژیست برجسته‌ای در ورشو بود ولی خود دكترای بیوشیمی را در آلمان گرفت و در انستیتوی پاستور پاریس و دربرلن كار می‌كرد. سپس به انستیتوی لیستر لندن رفت و آنگاه شهروند آمریكا گشت.

كازیمیر فونك بیوشیمی‏دان لهستانی در سال 1884میلادی به دنیا آمد و تحصیلات خود را در آلمان، انگلستان و فرانسه ادامه داد و به عنوان بیوشیمیست به كار مشغول گردید و به مطالعه و تحقیق پرداخت. دكتر زیمیر فونك بعد از یك سلسله تحقیقات در 20 ژوئن 1912 متوجه شد كه در مواد غذایی مصرفی انسان، موادی وجود دارد كه برای سلامتی و ادامه حیات ضروری است. او این مواد را ویتامین نامید. ویتامین‏‎ها در حقیقت موادی هستند كه مغذّی نیستند بلكه برای رشد، ترمیم و تولید مثل طبیعی، ضروری‌‏اند.

كازیمیر فونك، ماده‌ای كه در شلتوك برنج وجود دارد و مانع بروز بری‌بری می‌شد، تخلیص كرد. بیماری اسكوروی را نیز با كمبود مواد شیمیایی مربوط می‌دانست گرچه پیش از اینها، جراح نیروی دریایی بریتانیا كمبود میوه و سبزی تازه را در كشتی‌ها با اسكوروی در ارتباط می‌دانست. دكتر لیند توصیه كرد كه ملوانان بریتانیا از لیموترش استفاده كنند. فونك فكر می‌كرد كه تركیبی كه در شلتوك برنج است از امین‌ها است (امین‌های حیاتی یا ویتا امین). بعدها مشخص شد كه این تركیبات امین نیستند اما اسم ویتامین به احترام فونك حفظ شد.

مطالب مرتبط