محققان دانشگاه “هاروارد” راه‌حلی توسعه داده‌اند که رگ‌های خونی را روی بافت‌های زنده چاپ سه‌بعدی می‌کند

سال‌هاست که دانشمندان اندام‌هایی را در آزمایشگاه‌ها رشد داده‌اند ولی ما هنوز سال‌ها از آماده شدن این فناوری به طور کامل دور هستیم.

به گزارش انگجت، اندام‌هایی که در آزمایشگاه‌ها رشد کرده‌اند،  معمولا به اندازه‌ای کوچک هستند که نمی‌توان از آن‌ها در بدن انسان استفاده کرد.

علاوه بر آن این اندام‌ها فاقد مکانیسمی کارآمد برای اکسیژن‌رسانی به بدن هستند. حال، گروهی از محققان موسسه “ویس”(Wyss) دانشگاه “هاروارد” راه‌حلی توسعه داده‌اند که رگ‌های خونی را روی بافت‌های زنده چاپ سه‌بعدی می‌کند.

این تکنیک “SWIFT” نام دارد و دانشمندان را قادر می‌سازد که اندام‌های بزرگ‌تر و مؤثرتری بسازند. این تیم تحقیقاتی توانستند با استفاده از سلول‌های بنیادی یک بافت قلب بسازند که می‌توانست در یک دوره هفت روزه ضربان داشته باشد.

سپس آنها سلول‌های بنیادی را درون قالب جمع کردند. بعد از آن جوهر چاپ مربوطه را با استفاده از چاپ سه بعدی در ماتریکس الگوبرداری کردند. در نهایت، جوهر برداشته شد تا کانال‌هایی را نشان دهد، که به عنوان رگ‌های خونی عمل می‌کنند.

حفره‌های باز در رگ‌های خونی با سلول‌های درون رگی پوشانده شدند تا از رگ واقعی تقلید کنند. چاپ زیستی با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی هنوز در مراحل اولیه خود است.

بر خلاف پوست و استخوان‌های چاپ سه‌بعدی شده، اندام‌های چاپ سه‌بعدی نیازمند رگ‌هایی هستند که شبکه‌های وسیعی از عروق خونی در آن‌ها قرار دارد.   محققان معتقدند که روش “SWIFT” می‌تواند با هر نوع سلولی کاربرد داشته باشد.

با اینکه این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است، می‌تواند راهی را برای محققان به ارمغان آورد که در آزمایشگاه به تولید اندام‌های بدن بپردازند.

متن اصلی گزارش

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط