مدت قرنطینه پس از ابتلا به کووید۱۹ چند روز است؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه می‌کند که اگر به کووید۱۹ مبتلا هستید یا فکر می‌کنید که احتمال ابتلای شما وجود دارد، ماندن شما در خانه و دور از دیگران بسیار مهم است.

این سازمان تاکید می‌کند که اگر علایم هشداردهنده، از جمله تنگی نفسی، دارید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در تارنمای رسمی خود به چند پرسش متداول مبنی بر بهترین زمان خروج از قرنطینه پاسخ داده است.

من می‌دانم یا فکر می‌کنم به کووید۱۹ مبتلا بودم و علایم این بیماری را داشتمچه زمان می‌توانم از قرنطینه بیرون بیایم؟
  • ۱۰ روز بعد از آن که اولین علایم بیماری ظاهر شد و
  • ۲۴ ساعت بعد از آن که تب شما بدون مصرف داروی تب‌بُر قطع شد و
  • اکنون علایم دیگر کووید۱۹ از بین رفته است و رو به بهبود هستید.

هرچند، از دست دادن حس چشایی و بویایی تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها بعد از بهبود ممکن است ادامه داشته باشد و نیازی نیست که به خاطر آن از قرنطینه بیرون نیایید.

بیشتر افراد برای این که بدانند چه زمانی می‌توانند در حضور دیگران باشند، نیازی ندارند که آزمایش کرونا بدهند. هرچند اگر پزشک شما توصیه می‌کند که آزمایش بدهید، در آن صورت بر اساس نتیجه آزمایش به شما خواهند گفت که چه زمانی می‌توانید از قرنطینه خارج شوید.

توجه داشته باشید که این توصیه‌ها در مورد افرادی که کووید۱۹ شدید دارند و یا سیستم ایمنی بدن آنها به شدت ضعیف است و نقص ایمنی دارند، صدق نمی‌کند. این افراد باید از توصیه زیر پیروی کنند.

بر اثر ابتلا به کووید۱۹ به شدت بیمار شدم و یا سیستم ایمنی بدنم به دلیل مشکل جسمانی و یا مصرف دارو به شدت ضعیف شده است و دچار نقص ایمنی هستمچه زمانی می‌توانم از قرنطینه بیرون بیایم؟

افرادی که از کووید۱۹ به شدت بیمار شدند ممکن است لازم باشد که بیشتر از ۱۰ روز و حداکثر ۲۰ روز پس از بروز علایم بیماری در قرنطینه بمانند. افرادی که به شدت دچار نقص ایمنی هستند ممکن است نیاز به آزمایش دوباره داشته باشند تا مشخص شود چه زمانی بهترین موقع برای پایان دادن به قرنطینه آنها است. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مشورت کنید. اگر به شما توصیه شده است که آزمایش بدهید، بر اساس جواب آزمایش اطلاع خواهید یافت که چه زمانی می‌توانید به جامعه باز گردید و در اطراف دیگران باشید.

جواب آزمایش کووید۱۹ من مثبت بود ولی علایم بیماری را نداشتم

اگر پس از گذشت ۱۰ روز از آزمایش کووید۱۹، هنوز علایم این بیماری را ندارید، می توانید از قرنطینه خارج شوید. اکثر افراد برای تصمیم‌گیری جهت بازگشت به جامعه به آزمایش دوباره نیاز ندارند. ولی اگر چنین کاری لازم باشد، بر اساس نتیجه آزمایش به شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی می‌توانید در اطراف دیگران باشید.

اگر بعد از مثبت شدن نتیجه آزمایش‌تان علایم بیماری در شما ظاهر شد، از پاسخ ارائه شده به مورد اول در بالا، پیروی کنید.

هرکسی که در تماس با یک فرد مبتلا به کووید۱۹ بوده است

هرکسی که با یک فرد مبتلا به کووید۱۹ ارتباط داشته است، باید پس از آخرین تماس خود با آن فرد خود را به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطینه کند.

هرچند، اگر کسی با فرد مبتلا به کووید۱۹ تماس داشته ولی از شرایط زیر برخوردار باشد، نیازی به ماندن در خانه ندارد:

  • در سه ماه گذشته به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و
  • و بهبود یافته است و
  • فاقد هرگونه علایم ابتلا به کووید۱۹ مانند سرفه و تنگی نفس، است.

موارد مشکوک یا تایید شده از ابتلای مجدد به کووید۱۹ 

موارد ابتلای مجدد به این بیماری بعد از بهبود یافتن بسیار نادر بوده است. اما بر اساس دانسته‌های ما از ویروس‌های مشابه، ابتلای مجدد به این ویروس نیز امکان‌پذیر است و می‌تواند اتفاق بیافتد.

کادر بهداشتی و درمانی

اگر شما یک پزشک، پرستار، و یا سایر اعضای کادر درمانی هستید و فکر می‌کنید یا می‌دانید که به کووید۱۹ مبتلا شده‌اید، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه می‌کند که شما هم از تمام توصیه‌های ایمنی بالا پیروی کنید. زمان بازگشت به کار به عوامل و موقعیت‌های مختلف بستگی دارد که باید آن را با مشورت کارشناسان و بر اساس راهنما و دستور‌العمل‌های محیط کار انجام دهید.

مطالب مرتبط