معرفی سلفی پزشکی در نمایشگاه «فناوری قابل پوشیدن» لندن

فناوری های قابل پوشیدن جای خود را در مد و ورزش باز کرده اند. در نمایشگاه «فناوری قابل پوشیدن» در لندن کالاهای متنوعی در نمایش است. برای علاقمندان به ورزش و سلامتی کمربندی عرضه شده است که ضربان قلب و فشرده بودن حرکات را با در نظر گرفتن سن، وزن و قد اندازه می گیرد.یکی از مسئولان شرکت سازنده آن به نام «مای زون» (MyZone) سازنده می گوید: «ما معتقدیم برای کنترل فعالیت جسمانی این کمربند بهتر از ابزارهای مچی است. زیرا مچ بند تنها ضربان نبض را کنترل می کند . اگر مچ مرتب در حرکت های قابل پیش بینی باشد خوب است اما همیشه اینطور نیست. در حالی که ما ضربان الکتریکی را کنترل می کنیم که دقیق است.»

شرکت «تام تام» (TomTom) در ورزش سودآور گلف، با پیشرفت ساعت های ورزشی گلف، آنها را به جهت یاب ماهواره ای، اطلاعات در باره ۴۰ هزار زمین گلف دنیا، خطر یاب و فاصله یاب روی چمن مجهز کرده است. ساعت «گلفر ۲» برای گلف بازهای غیر حرفه ای، بزودی با بهای ۲۵۰ یورو به بازار می آید. معاون بخش بازاریابی شرکت می گوید: «در گلف مقررات ویژه ای برای کاربرد ابزار های کمکی وجود دارد. ابزار ما اطلاعات جالب و تکنیکی را جمع آوری و به مصرف کننده عرضه می کند. برای گلف بازهای غیر حرفه ای و منظم مفید است.»

سلفی پزشکی
نظرتان در باره یک سلفی پزشکی چیست؟ برای تشخیص پزشکی، به جای رفتن به مطب یا بیمارستان با اپلیکشن شرکت «کوپریس» (Cupris) می توان سلفی را به پزشک یا مراکز درمانی ارسال کرد. این شرکت فناوری پزشکی گوشی طبی خود را بزودی روانه بازار می کند. مدیر شرکت می گوید:«این ابزار در کشورهای در حال توسعه با جمعیت روستایی زیاد و دسترسی محدود به خدمات درمانی کاربرد دارد. برای استفاده از آن به اطلاعات و یا آموزش پزشکی نیازی نیست. می توان بدون مراجعه به متخصصان پزشکی، تنها با ورود به این سامانه اطلاعات را برای آنها ارسال کرد.»

بعضی کارشناسان معتقدند «فناوری قابل پوشیدن» هنوز به کالایی که همه در طلب آن هستند تبدیل نشده است. با این حال جای گجت در زندگی روزانه مردم در حال تغییر است. یکی از سردبیران وبسابت فناوری «سی نت دات کام» (Cnet.com) می گوید: «در فناوری قابل پوشیدن ایده ها و زمینه های زیادی برای خلاقیت و ابداع وجود دارد. ولی هنوز شاهد یک کالا که همه مردم را جلب و خریداران گجت را شیفته خود کند نبوده ایم. هنوز منتظر این کالا هستیم تا به بازار این فناوری رونق بدهد.»

آیا یک سگ تنبل می تواند ایده ای برای این بازار باشد؟ هدف شرکت «نوول» (Nowell) نه انسان، بلکه دوست باوفای او سگ است و برای سنجش تحرک و فعالیت جسمانی سگ ها دستگاه کنترل از راه دور ساخته است. مدیر شرکت می گوید: «سگ برای غذا خوردن و تحرک به صاحب خود وابسته است. برای مراقبت از سگ باید به صاحب آن کمک کنیم. شاید همه مردم، همه اطلاعات درباره سگ های مختلف را ندانند. ما با تشویق افراد صاحب سگ به آنها کمک می کنیم از داشتن سگ لذت ببرند و دردسر کمتری داشته باشد.» او می افزاید تنها در بریتانیا ۴ میلیون سگ چاق مقرط وجود دارد. این دستگاه به بهای ۵۰ یورو، با اپلیکیشن برای سگ ها برنامه ورزشی تنظیم می کند.

مطالب مرتبط