معرفی یک موتور جستجو با امکان جستجوی یکپارچه در منابع علمی فارسی

موتور جستجوی خاص منظوره برای جستجو در اسناد علمی فارسی با نام “علم نت” (elmnet.ir)، با هدف کاهش هزینه‌های زمانی و مالی پژوهش و افزایش کیفیت پژوهش‌های انجام شده در زبان فارسی طراحی شده و جهت بهره‌برداری پژوهشگران در اختیار محققان، دانشجویان و اساتید قرار گرفته است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، علم نت یک جویشگر علمی فارسی است که با رویکردی شبیه گوگل اسکالر و با تمرکز بر اسناد علمی فارسی طراحی شده است. این جویشگر سایت‌های نمایه‌کننده اسناد علمی مانند مگیران، نورمگز، SID ،ensani، سیویلیکا، ایرانداک و همچنین سایت‌های اصلی نشریات علمی پژوهشی را ایندکس کرده و نتایج را در قالب یک جویشگر تخصصی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

بر اساس اعلام طراحان این موتور جستجو، در حال حاضر امکان جستجو در بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار سند علمی شامل کتاب، مقاله کنفرانس، مقاله نشریه و پایان‌نامه از طریق علم نت فراهم شده است.

از قابلیت‌های این جویشگر می‌توان به مواردی مانند جامع‌ترین بانک منابع علمی فارسی منتشر شده در وب، جستجوی یکپارچه، استاندارد قوی در منابع علمی، شناسایی متخصصین فعال در حوزه‌های مختلف علمی، شناسایی موضوعات علمی داغ در حوزه‌های مختلف پژوهشی، امکان ایجاد رزومه علمی_پژوهشی توسط پژوهشگران و امکان استعلام عنوان پژوهش به منظور پیشگیری از انجام تحقیقات تکراری اشاره کرد.

بر اساس اعلام دانشگاه تربیت مدرس، “علم نت” در یکی از شرکت‌های فناوری از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه قم طراحی و پیاده‌سازی شده و همزمان با برگزاری اولین همایش ملی جویشگر بومی در بهمن ماه ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است.

مطالب مرتبط