موزه علوم و فناوری پاورهاوس (Powerhouse) استراليا

موزه پاورهاوس استراليا، يكي از بزرگترين موزه هاي استراليا و در شهر سيدني واقع است. اين موزه داراي 385000 اثر نمايشي با موضوعاتي مانند تاريخ، علم، فناوري، هنر، صنعت، هنرهاي تزئيني، موسيقي، حمل و نقل و كاوشهاي فضايي است. نمايشگاه اين موزه به وسعت تقريبي 20 هزار متر مربع ( معادل 3 زمين بزرگ فوتبال ) است كه به صورت دايم و موقت در اين محل برگزار مي شود.

هدف موزه :

گسترش پژوهش، عرضه و توسعه كلكسيونها ( مجموعه ها) و ارائه برنامه ها به شيوه اي است كه موجب ارتقاء نيروي تفكر و خلاقيت و تعالي روح انسان گردد و با اطلاع رساني مناسب جستجوي آثار علمي، فني، هنري و تاريخي را براي بازديدكنندگان به سهولت فراهم نمايد.

نتیجه تصویری برای ‪Powerhouse Museum‬‏

نوع مجموعه :         

آثار متنوع، از ابتدايي ترين تا آخرين دستاوردهاي علمي و از كوچكترين تا بزرگترين شيء از لحاظ حجم و وزن (لكوموتيو و هواپيما) . به عنوان مثال در نمايشگاه حمل و نقل اين موزه از دوچرخه و درشكه گرفته تا اتومبيل، قطار و هواپيما كه رفت و آمد انسان را تسهيل كرده اند به نمايش و تصوير كشيده شده است.

نتیجه تصویری برای ‪Powerhouse Museum‬‏

نوع خدمات :

خدمات آموزشي، پژوهشي، نمايش، سخنراني، بازديدهاي علمي و تفريحي، امانت دهي، تهيه كپي از منابع، خدمات فروشگاهي، ‌خدمات انتشاراتي، اجاره محل بر پايي نمايشگاه و خدمات رايانه اي و خدمات اينترنتي ( موزه مجازي ).

سازمان و مديريت :

موزه به صورت هيئت امنائي اداره مي شود. رئيس موزه توسط فرماندار و به پيشنهاد وزير هنر تعيين مي گردد. مجمع عمومي موزه، مركب است از رئيس هيئت امناء، اعضاء‌هيئت امناء و رئيس موزه.

رئيس موزه در قبال هيئت امناء و وزير هنر مسؤل است و داراي يك جانشين است. ساير مديريتهاي موزه عبارتند از : مدير مجموعه ها و آثار نمايشي، مدير قسمت عمليات و خدمات، مدير قسمت طرح ريزي ، پروژه ها و نمايشگاهها، مدير قسمت امور مالي و سيستمها.

موزه، علاوه بر كاركنان و پرسنل رسمي، داراي نيروهاي « داوطلب » به تعداد نزديك به 250 نفر نيز هست كه تحت شرايط خاصي گزينش مي شوند .( نيروهاي داوطلب را، اغلب افراد علاقمند به خدمات موزه اي تشكيل مي دهند كه به نوعي هم، از تسهيلات موزه استفاده مي نمايند).

نتیجه تصویری برای ‪Powerhouse Museum‬‏

مؤسسات وابسته به موزه :

مؤسسات وابسته به موزه عبارتند از :

  • مركز اكتشافات پاورهاوس كه مأموريت اصلي آن تأمين تأسيسات ذخيره سازي مجموعه هاي موزه به همراه برنامه هاي دسترسي به پشت صحنه به عموم مردم است. در اين مركز فعاليتها و برنامه هاي متنوعي براي عموم برنامه ريزي شده اند، از جمله : برگزاري مراسمها، بازديدهاي برنامه ريزي شده، برنامه هاي آموزشي، گردشها، كارگاههاي مختلف، برنامه هاي اجتماعي، رويدادهاي منطقه اي و برنامه هاي مرتبط با صنعت و توسعه تخصصي.
  • بايگاني: شامل بايگاني سازماني كه حافظه جمعي موزه به حساب مي آيد و منبع مهمي براي تحقيقات تاريخي محسوب مي گردد و به صورت On-Line‌ براي عموم مردم و كاركنان موزه در دسترس است و ديگري بايگاني مربوط به افراد و سازمانهاي طرف قرارداد با موزه است كه بيشتر مورد استفاده كاركنان موزه قرار مي گيرد.
  • كتابخانه تحقيقاتي موزه كه يك كتابخانه مرجع به حساب مي آيد. وظيفه اين مجموعه پشتيباني از توسعه نمايشگاهها، چاپ و نشر كتاب، اجراي برنامه هاي آموزشي و پاسخگويي به نيازهاي اطلاعاتي مراجعه كنندگان مي باشد.
  • كتابخانه عكس و فروش تصاوير كه وظيفه آن تهيه عكس از اشياء موزه براي نشريات موزه و ديگر نشريات با اهداف تجاري است.
  • فروشگاه موزه كه وظيفه فروش كالاهاي موزه اي، تصاوير، CD ‌ و ماكتها را بر عهده دارد.
  • دفتر نشرو چاپ رسانه اي موزه كه عهده دار تهيه و عرضه مقالات و كتب، بروشورها و كتب راهنماي موزه، مي باشد.

برنامه ها :

  • برنامه هاي منطقه اي با هدف دسترسي عموم مردم به مؤسسات فرهنگي مهم منطقه و بازديد از مكانها و كارگاهها و همچنين برگزاري سمينار در مناطق مختلف و در خود موزه است.
  • پروژه هاي مشاركتي با هدف توسعه مجموعه ها و نمايشگاهها، مبادله كاركنان و تحقيق و توسعه
  • برنامه كارورزي با هدف ارائه فرصتهاي توسعه آموزش به واحدهاي ميراث فرهنگي
  • برنامه امانت دهي با هدف برگزاري نمايشگاهها و اجراي پروژه هاي تحقيقاتي
  • برنامه كمك به موزه داري و تحقيق به علاقمندان
  • برنامه كمك به برگزاري نمايشگاهها و طراحي نمايشگاه براي موزه هاي محلي، منطقه اي و انجمنها
  • برنامه آموزشي با هدف افزايش تجربه بازديدكنندگان
  • برنامه هاي مخصوص نيروهاي داوطلب، تبليغات و بازاريابي و تجارت

مطالب مرتبط