موفقیت محققان کشور در تولید پیاز “شیپوری‌های رنگی”

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات گفت: برای اولین بار تولید پیاز شیپوری‌های رنگی توسط پژوهشکده ملی گل و گیاه آغاز شد و نیازی به واردات این پیاز به کشور نیست.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، محمدرضا شفیعی، با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه زنبق در محل پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات طی هفته گذشته بیان کرد: در بحث گل‌های زنبق، این پژوهشکده به ارقام باکیفیت بالا دست یافته است و در قالب طرح‌های به‌نژادی هر ساله ارقام جدید تولید می‌شود. در این نمایشگاه نیز ۱۰۰ رقم جدید و برتر زنبق در معرض نمایش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه درخصوص گل‌های داوودی، زنبق، شیپوری و گلایول به ارقام بسیار خوبی دست یافته‌ایم که کاملاً قدرت رقابت جهانی دارند، افزود: این ارقام به لحاظ کیفی پارامترهای بالایی دارند و با ارقام شرکت‌های به‌نژادگر مهم دنیا برابری می‌کنند.

شفیعی تصریح کرد: این ارقام بواسطه کیفیت بالا قابلیت صادرات دارند، اما باید پروسه اینکار طی شود، به طوری که در ابتدای امر باید روند بررسی ثبت و ارزیابی DUS (اثبات ارزیابی تمایز، یکنواختی و پایداری ارقام به لحاظ فنی) انجام شود. بعد از تولید، ارقام در اختیار تولیدکننده بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا پس از تولید، گل‌ها در چرخه صادرات قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ارقام جدید می‌تواند در تقویت صادرات کشور بسیار موثر باشند، گفت: ایران در صادرات ارقام وارداتی محدودیت‌هایی همچون حقوق معنوی دارد، زمانی که رقم خارجی وارد و تولید گل انجام می‌شود، برای صادرات باید حق معنوی پرداخت شود، اما در ارقام داخلی چنین محدودیتی وجود ندارد و نوآوری در صنعت گل و گیاه مطرح می‌شود و مسلماً در گسترش بازار نیز موثر خواهد بود.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات با اشاره به پروژه‌های جدید این مجموعه تحقیقاتی، بیان کرد: پژوهشکده برای اولین بار فعالیت‌های خود را بر روی تولید غده‌های شیپوری رنگی که تاکنون وارداتی بوده شروع کرده، همچنین طرح به‌نژادی و تکثیر ژنوتیپ‌های گل آلسترومریا نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تاکنون، تنها شیپوری سفید در ایران تولید می‌شد، اما تولید شیپوری رنگی نیز آغاز شده است. کشت این گل به لحاظ نوع مراقبت خاص و بیماری باکتریایی محدودیت‌های خاصی داشت؛ اما در حال حاضر الزامات کشت رعایت شده است و در واقع این فعالیت وابستگی ۱۰۰ درصدی کشور به واردات غده‌های شیپوری رنگی را رفع می‌کند.

شفیعی با اشاره به قطع واردات غده یا پیاز شیپوری رنگی پس از افزایش قیمت دلار، افزود: سال گذشته با افزایش قیمت ارز، قیمت هر غده یا پیاز گل شیپوری رنگی از ۸ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان افزایش یافت و واردات تقریباً متوقف شد، اما عملاً با تولید پیاز شیپوری رنگی توسط پژوهشکده و جایگزینی برای پیاز وارداتی، زنجیره تولید شیپوری رنگی در ایران قطع نشد و امسال می‌توان شیپوری‌های رنگی داخلی را در اختیار گلکاران گذاشت.

مطالب مرتبط