نخستين ماشين فتوكپي توسط “چارلزكارلسون “ساخته شد/22 اکتبر 1938

تاریخچه دستگاه کپی را به زمانی بازمی گردد که کارلسون، کارمند اداره و مخترع دستگاه فتوکپی  کارلسون کارمند اداره ، ناچار بود تا هرروز تعداد کثیری رونوشت از اسناد و مدارکی که به وی تحویل داده می‌شد تهیه کند. با گذشت زمان و تهیه‌ی رونوشت‌های بسیار، کارلسون به درد آرتروز گرفتار شد.  در فرهنگ معین از واژگان «روگرفت» و «رونوشت» به عنوان معادل‌های فارسی کلمه‌ی فتوکپی یاد شده است. با این اوصاف می‌توان فتوکپی را تصویری دانست که از روی مدرک یا سند اصلی توسط دستگاه ویژه‌ای گرفته می‌شود.2015-12-31_10-10-49

کارلسون به سبب درد آرتروز، در پی خلق راهکاری بود که از طریق آن بتواند هرچه سریع‌تر به تعداد زیادی کپی دست یابد. آنچه که ذهن وی را به خود مشغول کرده بود آن بود که: «چه می‌شود جعبه‌ای جادویی اختراع شود که با فشار یک دکمه، از روی اسناد، چند رونوشت برابر با اصل بگیرد!». جهت مطالعه ی پیشینه ی دستگاه کپی با ما همراه شوید.

کارلسون در پی تحقق این رویا، یا بهتر بگوییم «احتیاج» آشپزخانه‌ی خود را به شکل کارگاهی برای انجام آزمایش‌های الکتروفتوگرافی درآورد تا سرانجام رویای او در سال ۱۹۳۸ تحقق یافت. لذا می توان تاریخچه ی دستگاه کپی را به این زمان نسبت داد.

وی در این سال با بهره‌مندی از حق امتیازش برای ساخت دستگاه فتوکپی موفق شد اولین دستگاه فتوکپی را با استفاده از صفحه «روی» پوشیده شده با سولفور طراحی کند و به مرحله‌ی ساخت و تولید برساند؛ شایان ذکر است، مطالعات تئوریک و نظری این ابداع را مدت‌ها قبل، فیزیکدانی مجاری تبار به نام پال سلنی، به انجام رسانده بود و کارلسون با بررسی و مطالعه نوشته‌های وی بود که درصدد ساخت دستگاهی با آن ویژگی‌های نظری برآمد.

پس از اتمام این اختراع شگفت به دست کارلسون، در کمال تعجب شرکت‌های بزرگ آن‌زمان مثل IBM از اختراع وی استقبالی نکردند؛ چنین برخوردی اوضاع را برای کارلسون پیچیده و دشوار ساخت و زندگی وی را با بحران‌های جدی روبه‌رو کرد، تا اینکه شرکتی به نام هالوید، با خرید پروانه‌ی این طرح نخستین دستگاه کپی این شرکت را در سال ۱۹۵۸میلادی تولید کرد.

 نخستین نوشته‌ای است که از روی آن فتوکپی شد

2015-12-31_10-09-36

این شرکت همان شرکتی است  که امروزه ما آن را با نام «زیراکس» می‌شناسیم و با محصولات آن آشنایی داریم. نام زیراکس ترکیبی مختصر از دو واژه یونانی زیروس به معنی خشک و گرافوس به معنی نوشتن است. امروزه کمپانی‌های بزرگی در عرصه‌ی طراحی، ساخت و تولید دستگاه‌های فتوکپیِ پیشرفته و دیجیتال در حال فعالیت هستند و همه‌روزه محصولات پیشرفته‌ی خود را روانه بازارهای جهانی می‌کنند؛ برخی از این شرکت‌ها عبارتند از: شارپ ، کونیکا مینولتا، توشیبا، ریکو، کانن ، زیراکس، اچ پی  و …. .

رایند زیراکس که به خاطر متمایز شدن‌اش از روند عکاسی روتین که محتاج به ظهور با مواد شیمیایی مایع بود، «خشک» نامیده شده بود، به صورت مختصر و مفید این است:

تصویر نوشته و سند دلخواه روی یک صفحه باردار با بار منفی یا نگاتیو، بازتاب داده می‌شود، بغد ذرات پودری با بار مثبت به قسمت‌های تیره این نگاتیو می‌چسبند، ولی به قسمت‌های روشن اتصال پیدا نمی‌کنند.

2015-12-31_10-09-502015-12-31_10-09-10

مدل‌های اولیه زیراکس، البته کُند بودند، تا آن حد که برای گرفتن یک کپی، نیاز به یک دقیقه وقت داشتند، اما در سال‌های بعدی با ارائه مدل‌های جدید، این روند، بسیار سریع‌تر شد.

در این میان مدل ۹۱۴ زیراکس، بسیار مشهور شد، این مدل در سال ۱۹۵۹ ارائه شد و آنقدر موفق بود که تا ظرف دو سال ۶۰ میلیون دلار و تا پایان سال ۱۹۶۵، حدود ۵۰۰ میلیون دلار سود برای شرکت به ارمغان آورد.

مطالب مرتبط