نخستین اسپرم آزمایشگاهی جهان ساخته شد

محققان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو در راستای تلاش‌های خود برای درمان ناباروری موفق شدند نخستین سلول بنیادی اسپرم را در آزمایشگاه برای اولین بار در جهان ایجاد کنند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از آی ای، آیا می‌دانستید ناباروری از هر هفت نفر در سراسر جهان یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ یک ایده برای درمان این مشکل، درمان با سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیال(SSC) است؛ رویکردی که سلول‌های بنیادی اسپرم را به لوله آزمایش منتقل می‌کند و این سلول‌ها در آنجا کشت می‌شوند و به سلول‌های اسپرم کامل و بارور تبدیل می‌شوند.

یک چالش مهم و اصلی که این روش را محدود می‌کند، این واقعیت است که یافتن شرایط مناسب برای رشد SSCهای انسانی در آزمایشگاه بسیار مشکل است.

اکنون محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو(UCSD) در یک پیشرفت جدید یک روش قابل اعتماد برای کشت سلول‌ها با ویژگی‌های SSCهای انسانی ابداع کرده‌اند.
اس‌اس‌سی ها(SCC) می‌توانند در هر چند ثانیه سلول‌های بنیادی بیشتر و حداکثر ۱۰۰۰ اسپرم تولید کنند. مشکل این است که تشخیص و تمایز این سلول‌های ویژه با سایر سلول‌های موجود در بیضه بسیار سخت است.

با این حال، زمانی که چندین آزمایشگاه از جمله تیم UCSD از تکنیکی به نام توالی RNA تک سلولی برای تجزیه و تحلیل و تعریف ویژگی‌های احتمالی مولکولی خاص برای SSCهای انسانی استفاده کردند، یک قدم مهم رو به جلو برداشته شد.

“مایلز ویلکینسون” از دپارتمان زنان، زایمان و باروری دانشکده پزشکی کالیفرنیا سن دیگو و سرپرست این تحقیق در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما فکر می‌کنیم رویکرد ما که توسط چندین تکنیک از جمله تجزیه و تحلیل توالی RNA تک سلولی پشتیبان‌گیری شده، گام مهمی در جهت ورود “SSC درمانی” به مراکز درمان ناباروری است.

در این مطالعه جدید محققان دانشگاه UCSD که در مجله PNAS منتشر شده است، تیم “ویلکینسون” جزئیات چگونگی تفکیک و جداسازی SSCها از سلول‌های مشابه در بیضه را شرح داده است. آنها با دانستن این موضوع، قادر شدند شرایط مناسب و لازم برای کشت SSCها را در سلول‌های اسپرم که می‌توانند برای درمان ناباروری استفاده شوند، فراهم کنند.

مطالب مرتبط