نمایشگاه بین المللی تخصصی پرواز/ تیر 1397

نخستین نمایشگاه بین المللی تخصصی پرواز/ 12 تا 14 تیر 1397

نخستین نمایشگاه بین المللی تخصصی پرواز ، پایگاه های پروازی و هوانوردی تفریحی 12 تا 14 تیر 1397 تهران   در محل مرکز نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار خواهد شد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از بخش ترویج و فرهنگ سازی فناوری، نخستین نمایشگاه بین المللی تخصصی پرواز ، پایگاه های پروازی و هوانوردی تفریحی 12 تا 14 تیر 1397 تهران   در محل مرکز نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار خواهد شد.

هوانوردی عمومی GENERAL AVIATION  بزرگترین و پردرآمدترین بخش در حوزه هوانوردی است . هوانوردی عمومی به تمام فعالیت های مرتبط با طراحی ، ساخت ، تولید و بهره برداری از وسایل پروازی اطلاق می شود که خارج از محدوده هوانوردی نظامی و شرکتهای هواپیمایی ( ایرلاین ها ) است . هوانوردی عمومی بر اساس تقسیم بندی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ایکائو  (ICAO) به ده شاخه اصلی تقسیم می شود . دو گروه از ده گروه یاد شده بازار هدف این نمایشگاه است. این دو گروه عبارتند از : هوانوردی تفریحی (Recreational aviation)و ورزشهای هوایی (AIR SPORTS) . وجه مشترک این دو شاخه ، حضور  پر رنگ خانواده در تمام فعایت های هوایی است .

مفاهیم کلیدی

هوانوردی تفریحی : شامل هواپیماهای سبک (LIGHT AIRCRAFT) ، فوق سبک (ULTRA LIGHT) ، میکرولایت (MICRO LIGHT) ، مدل (MODEL AIRCRAFT) ، پهپاد هایی (UAV) است که از فرودگاه یا پایگاه های پروازی (AIR FIRLD) مشخص به پرواز در می آیند .

ورزش های هوایی (AIR SPORTS) : شامل چتربازی (PARACHUTING) ، پاراگلایدر (PARAGLIDING) ، کایت (HANG GLIDING) ، پاراموتور(PARAMOTOR) ، که از پایگاه های پروازی مشخص به پرواز در می آیند .

دلیل برگزاری نمایشگاه

اولین نمایشگاه پرواز ، پایگاه های پروازی و هوانوردی تفریحی نخستین تجربه نمایشگاهی در تجمیع فعالیت هایی است که در دو حوزه یاد شده انجام می گیرد . تبادل اطلاعات و تجربیات شرکت کنندگان و بازدید کنندگان ، فرصت خوبی برای تقویت فعالیت های جاری و توسعه فعالیت های آتی است .

کلمات کلیدی

هواپیمایی عمومی – هوانوردی تفریحی – ورزش های هوایی

شعار نمایشگاه

  • پرواز با خانواده
  • اهداف برگزاری نمایشگاه
  • ارایه آخرین دستاوردها و محصولات
  • معرفی ظرفیت های موجود و آینده
  • تبادل اطلاعات و هم اندیشی فعالان
  • شناخت فرصت ها و تهدیدها
  • برقراری ارتباط سازنده میان تولیدکنندگان ، واردکنندگان و استفاده کنندگان
  • فرهنگ سازی ، ترویج و تقویت استفاده ازخدمات ارایه شده
  • معرفی طرح های نوین و دانش بنیان و فناورانه
  • تسهیل فرایند گسترش بازار و جذب سرمایه
  • ترویج کارآفرینی
  • برند سازی و تقویت برندهای موجود
  • ارتقا سطح اگاهی و دانش فعالان جامعه هوایی

شرکت کنندگان در نمایشگاه

هوانوردی تفریحی : سازندگان ، واردکنندگان و توزیع کنندگان هواپیما و هلیکوپترهای سبک ، فوق سبک ، میکرولایت ، گلایدرها ، بالون ها و کشتی های هوایی ، هواپیماهای مدل ، پهپادهای تفریحی و کاربردی ، موتور ، سیستم های مکانیک و اویونیک ، قطعات یدکی ، تجهیزات تعمیر و نگهداری .

ورزش های هوایی : سازندگان ، واردکنندگان و توزیع کنندگان تجهیزات چتربازی ، پاراگلاید ، پاراموتور ، کایت ، کایت موتوردار ، قطعات یدکی ، تجهیزات تعمیر و نگهداری .

پایگاه های پروازی : سرمایه گزاران ، مشاوران ، سازندگان و تجهیز کنندگان فرودگاه های کوچک و سایت های پروازی .

مراکز علمی : مراکز آموزشی ، باشگاه های پروازی ، دانشگاه و دانشکده های هوایی ، مراکز تحقیقاتی ، قطب های علمی ، انجمن های تخصصی ، پارک های علمی و فناوری ، رسانه های تخصصی .

  • دست اندرکاران گردشگری هوایی .
  • نهادهای دولتی و حاکمیتی .
  • بازدید کنندگان
  • تمام گروه های سنی که به پرواز علاقه دارند
  • تولیدکنندگان و صادر کنندگان
  • محققان و پژوهشگران
  • ارگان ها و نهادهای دولتی
  • سرمایه گزاران
  • ارایه دهندگان خدمات تکمیلی

سیر تحولات

اولین باشگاه هوایی به  سال 1319 در فرودگاه قلعه مرغی تهران افتتاح شد و در پایان همان سال ، اولین هنرجویان خلبانی آن فازغ التحصیل شدند . باشگاه هواپیمایی کشوری به تدریج زیرگروه های خود را توسعه داد و چتربازی ، پرواز با گلایدر و هواپیمای مدل نیز به آن اضافه گردید . این روند با فرازو فرودهایی تا سال 1377 ادامه داشت ولی از آن سال بر اساس تغییرات قوانین ، اولین مدارس خلبانی خصوصی در ایران راه اندازی شد . در سال 1380 اولین هواپیمای فوق سبک در باشگاه هواپیمایی کشوری به پرواز درآمد و به دنبال آن ، راه برای خرید و پرواز هواپیماهای فوق سبک هموار گردید.

در سال 1389 و در راستای سند توسعه هوانوردی عمومی در کشور ، قراردادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صنایع هوایی به عنوان مسئول و مجری طرح به امضا رسید . بر اساس این طرح تا کنون 15 مرکز هوانوردی عمومی در فرودگاه های کوچک ایران فعال شده و امید می رود تعداد این مراکز تا 45 مرکز توسعه یابد . اکنون در ایران بیش از 200 فروند انواع پرنده های سبک و فوق سبک ثبت شده و در حال پرواز هستند.

ورزش های هوایی نیز در این مسیر رشد خوبی داشته است . ورزش های هوایی در ایران با چتربازی آغاز گردید و در ادامه کایت و پاراگلایدر نیز به آن اضافه شدند . در این میان ساختار ساده پاراگلایدر  سبب شد تا علاق مندان بیشماری به آن روی آورند . جمعیت پاراگلایدر صدر نشین ورزش های هوایی ایران است .

چشم انداز

با اجرای طرح کلان ملی هوانوردی عمومی کشور، اهداف دیگری نیز از سوی معاونت علی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان برنامه های آینده در دستور کار قرار گرفته است به گونه ای که، پیش بینی می شود اجرای این طرح بتواند راهگشای آغازفعالیت های جدید علمی و فناوری در حوزه هوانوردی عمومی کشور باشد.
مطالعه و بررسی به منظور راه اندازی و توسعه سایر حوزه های هوانوردی عمومی،امکان سنجی ساخت فرستنده اضطراری موقعیت (ELT)هواپیماهای فوق سبک،امکان سنجی ساخت چتر بالستیک ،.امکان سنجی ساخت و تولید ملخ هواپیماهای فوق سبک، مطالعه برای تبیین پیش نیاز های ایجاد مرکز نمونه آموزش های خلبانی و فنی، مطالعه ایجاد مرکز نمونه تعمیرات هواپیماهای فوق سبک، مطالعه و بررسی ایجاد پارک ها و دهکده های هوانوردی و نیز مطالعه و ارائه طرح اجرایی انجام امور مربوط به هواپیماهای فوق از جمله اهداف دیگری است که در مسیر اجرای این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مرجع

ورزشهای هوایی و هوانوردی تفریحی در جهان توسط FAI مدیریت می شود . این فدراسیون جهانی یازده زیر گروه دارد : مسابقات هوایی ، هواپیمایی عمومی ، گلایدرها ، بالونها ، کایت و پاراگلایدر ، میکرولایت و پاراموتور ، چتربازی ، هواپیماهای مدل ، هواپیماهای ایروباتیک ، هواپیماهای دست ساز و آماتوری ، فضانوردی .

اطلاعات آماری

در حال حاضر  160 شرکت تولیدی ، بازرگانی و تخصصی در حوزه  هوانوردی عمومی کار می کنند . این شرکتها در حال حاضر بیش از 20 میلیون یورو  صادرات دارند . افراد شاغل در این شرکتها بیش از 10 هزار نفر است .

آمار جهانی

بر اساس آمار اتحادیه بین المللی هوانوردی عمومی امریکا بیش از 5300 فرودگاه به کاربران و بهره برداران هوانوردی عمومی خدمات ارایه می دهند . این در صورتی است که تنها حدود 600 فرودگاه از آمار یاد شده علاوه بر هوانوردی عمومی به  شرکتهای هواپیمایی مسافری نیز خدمات می دهند . هوانوردی عمومی بیشترین کسب و کار  را در هوانوردی دنیا دارد .

دعوت نامه

نخستین نمایشگاه بین المللی تخصصی پرواز ، پایگاه های پروازی و هوانوردی تفریحی رویدادی خانواده محور است . ورزش های هوایی و هوانوردی تفریحی بازار هدف ما در اولین نمایشگاه هوانوردی عمومی در کشور است . این نمایشگاه بهترین فرصت برای تبادل دیدگاه ها و تجربیات فعالان و علاقه مندان به دو گروه یاد شده است . بستر سازی برای حضور و هم افزایی  پتانسیل های موجود ، مهمترین اقدام ما در اولین تجربه است . بنابراین با افتخار از شما دعوت می شود ، در اولین نمایشگاه پرواز شرکت کنید .

مطالب مرتبط