نقشه‌برداری از جریان خون زیر پوست با وضوح بالا

با تلاش محققان دانشگاه رایس محقق شد

اندازه‌گیری جریان خون کاربردهای بالینی گسترده‌ای دارد، بنابراین دانشمندان “دانشگاه رایس” یک سیستم نوین طراحی کرده‌اند که توسط آن پزشکان می‌توانند تصاویری از جریان خون زیر پوست با وضوح بالا به دست آورند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از تک اکسپلوریست، سیستمی که محققان توسعه داده‌اند “پالس کم” (PulseCam) نام دارد و یک دوربین جدید مبتنی بر حرکت، قوی و بسیار حساس برای تصویربرداری از جریان خون با وضوح تفکیک مکانی یک میلی متر و وضوح زمانی یک فریم در ثانیه است.

دانشمندان با استفاده از پالس کم راهی جدید برای استفاده از دوربین فیلمبرداری برای بررسی زیر پوست و تهیه نقشه‌هایی با وضوح بالا از جریان خون پیدا کردند. انتظار می‌رود این امر به پزشکان کمک کند تا میزان خون وارد شده به مویرگ‌ها را بسیار دقیق دریابند.

در طی مطالعه، دانشمندان از پالس کم برای نظارت بر پرفیوژن خون کف دست ۱۰ بیمار که مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند و بیهوش بودند، استفاده کردند.

مشخص شده است که تزریق ماده بیهوشی منجر به بلوک “تن سمپاتیک” (sympathetic tone) می‌شود که این نیز منجر به افت ناگهانی فعالیت عصب سمپاتیک محیطی می‌شود. رگ‌های خونی هنگام بی‌حسی و یا بیهوشی گشاد می‌شوند و پرفیوژن به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. سپس، مدتی پس از بیهوشی پرفیوژن به تدریج کاهش می‌یابد.

پالس کم طی این مطالعه توانست هنگام انجام این عملیات میزان جریان خون در محل دو شریان اصلی را نشان دهد.

حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا پالس کم نقشه پرفیوژن خون با وضوح بالا را ایجاد کند و می‌تواند نقشه را هر ۱۰ ثانیه به‌روز کند. پالس کم این نقشه‌ها را بر اساس تغییرات جزئی رنگ ایجاد شده حاصل از پرفیوژن تولید می‌کند. در پزشکی وارد کردن یا رساندن مایع به داخل بافت (تزریق به داخل رگهای خونی) را پرفیوژن ( perfusion) می‌گویند. در حالت طبیعی بدن فرایند تحویل مواد غذایی از سرخرگ‌ها به بستر مویرگی در بافت‌های زنده پرفیوژن نام دارد. /ایسنا

مطالب مرتبط