های نانویی کودکان برای مقابله با آلاینده‌های هوا عرضه شد

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از الیاف نانویی ماسک‌هایی را برای همه رده‌های سنی تولید کردند که از ریه در برابر آلاینده‌های هوا محافظت می‌کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری شیخ بهایی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با هدف ارتقای سطح زندگی تحقیقات خود را در زمینه تولید نانوالیاف برای مصارف گوناگون آغاز کرد و یکی از عمده‌ترین مصارف کاربردی نانوالیاف استفاده از آن به عنوان یک لایه فیلتر قوی برای تقویت خواص فیلتراسیون فیلترها و ماسک‌های محافظ در برابر آلاینده‌های بسیار ریز است.

این شرکت پس از چندین سال تحقیق و مطالعه و بررسی محصولات کشورهای صاحب برند در زمینه تولید تجهیزات ایمنی، موفق به ساخت ماسک صنعتی ارتقایافته با نانوالیاف و ماسک‌های N99 نانوالیاف چند لایه شد. به کارگیری تکنولوژی نانوالیاف در ساخت ماسک، طبق استاندارد EN149 ماسک صنعتی را در کلاس ماسک‌های FFP3 قرار می‌دهد که پیش از این در کشور تولید نمی‌شد.

ماسک تنفسی کودک، ماسک تنفسی آرایشی و بهداشتی، ماسک سوپاپ‌دار صنعتی ۶ لایه، ماسک سوپاپ‌دار صنعتی ۷ لایه حاوی کربن اکتیو و ماسک تنفسی سوپاپ‌دار ویژه بزرگسالان از جمله محصولات نانویی این شرکت دانش‌بنیان است که برای استفاده در حوزه‌های مختلف و افراد با شرایط متفاوت تولید و به بازار عرضه شده است. استفاده از این ماسک‌ها با توجه به شرایط آلودگی هوا در نیمه‌دوم سال و مشکلات ریزگردها می‌تواند بسیار مفید باشد.

ماسک حاوی نانوالیاف این شرکت از چندین لایه تشکیل شده که یکی از لایه‌های میانی حاوی نانوالیافی با قطر نانومتری است. لایه‌ حاوی نانوالیاف برای جلوگیری از ورود ذرات مضر میکرونی به دستگاه تنفسی انسان است. یکی دیگر از لایه‌های میانی حاوی کربن فعال است که باعث جذب گازهای آلاینده و بخارات سمی می‌شود. با توجه به استفاده از نانوالیاف در ماسک‌های تنفسی کارایی این نوع ماسک‌ها در مقایسه با انواع تجاری آن به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد. ماسک‌های این شرکت از دستگاه تنفسی کارگران در حین فعالیت‌هایی همچون برشکاری، حفاری، جوشکاری، نقاشی با اسپری و کار با مواد زائد و زباله کاملاً محافظت می‌کند.

یکی از محصولات این شرکت تولید ماسک‌های ویژه کودکان است. با توجه به اینکه کودکان جزو افراد حساس جامعه طبقه‌بندی می‌شوند و نسبت به هوای آلوده آسیب‌پذیرتر هستند، استفاده از ماسک‌های تنفسی با قالب طراحی شده کوچک جهت جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری‌های تنفسی ضروری به نظر می‌رسد. ماسک ویژه کودکان حاوی نانو الیاف، از چندین لایه تشکیل شده که یکی از لایه‌های میانی حاوی نانوالیافی با قطر نانومتری است. لایه‌ حاوی نانوالیاف برای جلوگیری از ورود ذرات مضر میکرونی به دستگاه تنفسی انسان است.

ماسک سوپاپ‌دار صنعتی ۶ لایه این شرکت نیز دارای لایه‌ حاوی نانوالیاف برای جلوگیری از ورود ذرات مضر میکرونی به دستگاه تنفسی انسان می‌شود. ماسک FFP3 نانو از دستگاه تنفسی کارگران در حین فعالیت‌هایی همچون برشکاری، حفاری، جوشکاری، نقاشی با اسپری و کار با مواد زائد و زباله کاملاً محافظت می‌کند. گیره بینی و طراحی ارگونومیک این ماسک امکان قرارگیری آن بر روی صورت بدون هیچ نشتی را فراهم می‌آورد.

اگرچه استفاده از ماسک‌های تنفسی یکی از راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا به شمار می‌رود، اما هر نوع ماسکی قادر به جذب ذرات معلق آلاینده‌ موجود در هوا نیست. بنابراین این سوال مطرح است که ماسک حفاظتی مناسب جهت استفاده در هوای شهرهای آلوده باید چه مشخصاتی داشته باشد. آلاینده‌های معلق با قطر ۲٫۵ میکرون و کمتر به دلیل داشتن خاصیت نفوذپذیری، به راحتی می‌توانند افراد را در معرض خطر قرار دهند؛ لذا باید ماسک‌هایی استفاده شود که قادر به جلوگیری از ورود این ذرات به دستگاه تنفسی باشند. ماسک‌های معمولی اثر زیادی در پیشگیری ورود این دسته ذرات به سیستم تنفسی ندارند و بهتر است از ماسک‌های استاندارد مانند ماسک‌های N95 استفاده شود.

مطالب مرتبط