هشتمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک منتشر شد

هشتمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک مربوط به خردادماه 1397 با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان منتشر شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ هشتمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک شامل 8 بخش با موضوعات و مطالب مختلف اعم از: سخن اول، گفت‌وگو، چشم‌انداز، از علم تا ثروت، لیزر نیوز، پیشگامان، راهنما و مدرسه فناوری در هشتادوچهار صفحه به چاپ رسیده است.

سخن اول نوشتاری در این ویژه‌نامه با عنوان « ضرورت شبکه‌سازی و جذب سرمایه خصوصی در حوزه لیزر و فوتونیک»آورده شده است و گپ و گفتی به‌منظور بررسی « ارتباط دانشگاه با صنعت راه‌حلی برای توسعه »  صورت گرفت.

در بخش سوم این ویژه‌نامه چشم‌انداز دنیای درمان با بهره‌گیری از فناوری لیزر مطرح‌شده است، که بر طبق آن چهار بخش گزارشی ازجمله درمان سرطان با ارتش نانو ساختارهای دوبعدی و لیزر، نانو لیتوگرافی لیزری، همچنین شتاب دهی یون با پالس‌های لیزر فمتوثانیه‌ و در آخر گزارشی در راستای این‌که فوتونیک همه‌چیز را زیرورو می‌کند، مطرح‌شده است.

علم تا ثروت

در بخش دیگر این ویژه‌نامه بانام علم تا ثروت به بازی‌های لیزری؛ گامی دیگر در تولیدات ملی، پرداخته‌شده است، همچنین
در خصوص  لیزر و اپتیک در همسویی تحقیق و تجارت، صحبت به میان آمده است  و در آخر در انتهای همین بخش درباره لیزر نور سفید است  مطالبی ارائه‌شده است.

لیزرنیوز
در موضوع لیزر نیوز، به نرم‌افزار شبیه‌سازی میکروسکوپ محاسباتی برای دستیابی به رفتار مولکول‌ها در ابعاد اتمی و زیر اتمی با وضوح‌بالا پرداخته‌شده است  و در بخش دوم به گداخت هسته‌های در مقیاس میکروسکوپی با نانوسیم‌ها و لیزر پرداخته‌شده است. در پایان این بخش نیز، به تاروپودهای فیبر نوری برای درمان زردی نوزادان پرداخته است.

مطالب مرتبط