هوش مصنوعی / نبرد با سرطان

هوش مصنوعی / نبرد با سرطان

دولت انگلیس قصد دارد با سرمایه گذاری سنگین بر روی فناوری هوش مصنوعی زمینه را برای استفاده از این فناوری به منظور مقابله با بیماری های خطرناکی همچون سرطان فراهم کند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از انگجت، ترزا می نخست وزیر انگلیس روز گذشته اعلام کرده که متعهد به سرمایه گذاری چندمیلیون پوندی برای گسترش تحقیقات حوزه هوش مصنوعی است تا تشخیص و شناسایی افراد مبتلا به بیماری سرطان در همان مراحل اولیه ممکن شود و در نتیجه مقابله با این بیماری مرگبار به صورت موثرتری صورت بگیرد.

با استفاده از چنین فناوری می توان موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان را کاهش داد. بر اساس بررسی ها تا سال ۲۰۳۳ سالانه بیش از ۲۲ هزار نفر به علت ابتلا به سرطان جان خود را در انگلیس از دست خواهند داد.

در صورت استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای شناسایی سریع افراد مبتلا به سرطان می توان عمر این افراد را حداقل تا ۵ سال افزایش داد.

یکی از ملزومات کاربرد هوش مصنوعی در این حوزه جمع آوری اطلاعات ژنتیکی و پزشکی میلیونها انگلیسی است و لذا حفظ امنیت و حریم شخصی نیز از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است. البته انتظار می رود برخی افراد و گروه ها با اجرای چنین طرحی به دلایل اخلاقی و امنیتی مخالفت کنند.

استارت آپی که با استفاده از هوش مصنوعی سرطان را تشخیص می دهد

اسکن های پزشکی برای پزشکان اطلاعات بصری به همراه می آورد تا آنها بتوانند هرگونه مریضی یا اختلال را در بیمار شناسایی کنند. مشکل اینجاست که این اسکن ها گران هستند و از طرف دیگر شاید متخصصان پزشکی نتوانند از روی آنها نشانه های بسیار زودرس بیماری های خاص مثل سرطان را تشخیص دهند، آنها باید صبر کنند تا زمانی که دیر شود و بیماری خود را نشان دهد.

حالا یک استارت آپ در حال تلاش برای حل آن است. از الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده می کند تا بتواند اسکن را بخواند و قبل از اینکه انسان ها بتوانند، هرچیز غیرمنتظره را تشخیص دهند.

او می خواهد محصولش به بازارهای نوظهور فقیرتر برود. این شرکت اعلام کرد که تمام الگوریتم های آن با 1 دلار برای هر اسکن در دسترس خواهند بود. بنابراین هربار که یک بیمارستان از الگوریتم برای مطالعه یک اسکن پزشکی استفاده می کند، 1 دلار هزینه خواهد شد.

ایال گورا، بنیانگذار استارت آپ  Zebra Medical Vision می گوید: این استارت آپ ارائه نسل بعدی فناوری مراقبت های بهداشتی به بازارهای نوظهور است.

این استارت آپ اخیرا در همکاری با دانشگاه آکسفورد انگلیس در حال تحقیق روی پوکی استخوان است؛ پوکی استخوان یک وضعیت استخوانی شکننده و حساس است. خدمات سلامت ملی بریتانیا (NHS) برنامه پیشگیری از پوکی استخوان را اجرا می کند.

کسیم جاوید، یکی از رهبران این برنامه در گزارشی گفت: الگوریتم زبرا 95 درصد از شکستگی های مهره ای را از روی اسکن تشخص می دهد. به گفته گورا، این استارت آپ 4 ساله در حال صحبت کردن با خدمات سلامت ملی بریتانیا برای اجرا است. تکنولوژی زبرا در حال حاضر می تواند اختلالاتی مانند بیماری ریه را تشخص دهد. الگوریتم های تشخیص جدید هم در حال توسعه هستند.

مطالب مرتبط