پتوهای عایق ایرانی جایگزین عایق‌های وارداتی در صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی می‌شوند

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، پتوهای عایق حرارت در ابعاد نانومتر را به بازار معرفی کردند که در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد دوام مناسبی دارد و از این رو می‌توان آن را علاوه بر سازه‌ها در صنایعی مانند پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها کاربردی کرد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا،‌ حسن برگزین، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه از سال‌های گذشته با عایق‌های حرارتی در آمریکا آشنا شدم که می‌توانستند مصرف انرژی را کاهش دهند، گفت: از این رو به سراغ توسعه این فناوری در داخل کشور رفتیم و در نهایت موفق به تولید پتوی حرارتی حاوی آئروژل سیلیکا شدیم. از این فناوری می‌توان برای تولید لباس‌ها و دستکش‌های نسوز نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در حال توسعه این نوع محصولات در کشور هستیم تا علاوه بر فروش خود عایق، محصولاتی نظیر لباس نیز با این عایق‌ها تولید کنیم، ادامه داد: بالا بودن مصرف انرژی و آلایندگی در کشور تبدیل به معضل شده است و می‌توان با این فناوری اقدام به رفع این مشکل کرد؛ به دلیل ارزانی انرژی در ایران، موضوع کاهش مصرف انرژی با عایق‌ها، چندان برای صنایع در اولویت نیست، هرچند که طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت انرژی، صنایع و حتی مردم نیز به این موضوع حساسیت نشان داده‌اند که این امیدوارکننده است.

برگزین با اشاره به کاربردهای این محصول در صنعت ساختمان، یادآور شد: کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها از جمله برنامه‌های ما است. مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان سازندگان را موظف کرده تا از عایق‌ها بر اساس استاندارد استفاده کنند، اما عایق‌هایی نظیر پشم شیشه به دلیل ضخامت بالا و مشکلات زیست‌محیطی چندان جایگاهی در صنعت ساختمان ندارند؛ از این رو عایق‌های حرارتی نانومقیاس می‌توانند با ضخامت‌ها کم پاسخگوی نیاز سازندگان باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان ضخامت ۶ تا ۱۰ میلی‌متر این عایق را از مزایای آن دانست که می‌تواند تا ۴۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهد و ادامه داد: عایق‌های فعلی در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، کمتر از نیم‌ساعت دوام دارند که این موضوع در آتش‌سوزی‌ها فاجعه‌آفرین است. در حالی که این عایق می‌تواند چندین ساعت دوام در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد داشته باشد، ضمن آنکه این فناوری می‌تواند به کاهش آلودگی صوتی کمک شایانی کند؛ چراکه این عایق حرارتی، عملکرد عایق صوتی را دارد.

به گفته وی در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان تولیدی، ظرفیت تولید ۵ هزار مترمربع از این پتوهای حرارتی با ضخامت‌های ۶ و ۴ میلی‌متر و یک سانتی‌متر را دارد و قابل کاربرد در صنایع مختلفی نظیر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها است و جایگزین عایق‌های وارداتی در این صنایع شده است.

برگزین از توافق‌ این شرکت با شرکت مپنا برای جایگزین کردن این عایق‌ها با عایق‌های وارداتی خبر داد و خاطر نشان کرد: ما ۵۰ سال این عایق‌ها را تضمین می‌کنیم.

وی همچنین از کاربردی شدن گرانول‌های آئروژل این شرکت در رنگ‌های ساختمانی خبر داد که به گفته وی این افزودنی موجب عایق شدن رنگ می‌شود.

مطالب مرتبط