پروتئین‌هایی که کروناویروس را خنثی می‌کنند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، روش جدیدی ارائه داده‌اند که می‌تواند پروتئین‌هایی را که توانایی خنثی کردن کروناویروس را دارند، شناسایی کند.

به گزارش انجمن پیشبرد علوم آمریکا، دانشمندان آمریکایی، یک روش جدید و سریع درون‌کشتگاهی ابداع کرده‌اند که می‌تواند پروتئین‌های شبیه به پادتن را که به کروناویروس متصل می‌شوند، جدا کند.

اگرچه پژوهش‌های بسیاری بر شناسایی پادتن‌های مقابله کننده با کروناویروس تمرکز کرده‌اند اما توجه کمتری به پروتئین‌های شبیه به پادتن معطوف شده است که شناسایی آنها می‌تواند مزایای تشخیصی و درمانی مشابهی داشته باشد.

در هر حال، روش‌های تثبیت شده درون‌کشتگاهی برای انتخاب مولکول‌های کوچک شبیه به پادتن، با مشکلاتی نیز همراه هستند. “نمایش فاژی”(Phage display)، یکی از متداول‌ترین این روش‌ها است اما به دلیل ارائه تعداد کمی از پروتئین‌ها، محدودیت‌هایی را برای شناسایی ویروس‌هایی مانند کروناویروس به همراه دارد. روش دیگری موسوم به “نمایش آران‌ای پیام‌رسان”(mRNA display)، پروتئین‌های زیادی را ارائه می‌دهد اما زمان‌بر است و آماده کردن نتایج با این روش، چند هفته زمان می‌برد.

دانشمندان در این پروژه، از روشی موسوم به “TRAP display” استفاده کردند که پیشتر ابداع شده است و می‌تواند دو مرحله زمانبر روش نمایش آران‌ای پیام‌رسان را تسهیل کند. آنها با استفاده از این روش، طی چهار روز توانستند به ۹ پروتئین شبیه به پادتن دست پیدا کنند که به پروتئین خوشه‌ای کروناویروس متصل می‌شود.

از میان این ۹ پروتئین، چهار پروتئین، پیوستگی خود را به پروتئین خوشه‌ای که به گیرنده موسوم به “ACE2” متصل می‌شود، نشان دادند. این موضوع نشان می‌دهد که شاید پروتئین‌های شبه پادتن بتوانند توانایی کروناویروس را برای اتصال به گیرنده ACE2 در سلول‌های انسان از بین ببرند.

یک پروتئین از میان این چهار پروتئین شبه پادتن توانست توانایی کروناویروس را برای عفونی کردن سلول‌های کشت‌شده از بین ببرد.

دانشمندان از این پروتئین‌ها، برای گرفتن ذرات کروناویروس از نمونه‌های به دست آمده از سواب بینی نیز استفاده کردند و قابلیت پروتئین‌ها را آزمایش‌های تشخیصی نشان دادند. آنها باور دارند که به زودی می‌توان از این روش برای ابداع ابزار تشخیصی موثری استفاده کرد که به غلبه بر همه‌گیری کووید- ۱۹ کمک می‌کنندـ

این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید.

منبع: ایسنا
مطالب مرتبط