پیروزی هوش مصنوعی OpenAI 5 بر گیمر های حرفه‌ای Dota 2

موسسه پژوهشی OpenAI در اصل توسط کسانی مثل «ایلان ماسک» و «سم آلتمن» به‌عنوان بنیادی عام‌المنفعه برای توسعه هوش مصنوعی در سال 2015 تاسیس شد. بیشتر تحقیقات این موسسه از آن زمان‌ بر روی بررسی سیستم‌های هوش مصنوعی متمرکز بود که بتواند حریفان انسانی خود را هرچقدر هم ماهر در برخی از بازی‌های مشهور کامپیوتری مثل «پونگ» شکست دهد. این بنیاد درعین‌حال بخشی از چهار سال گذشته خود را نیز صرف توسعه هوش مصنوعی پیشرفته‌ای برای بازی مشهور Dota 2 ساخت شرکت Valve کرده است. هوش مصنوعی که در جدیدترین رویارویی جدی خود توانست به‌راحتی از پس حریفان انسانی خود برآید. این رقابت برای همه شرکت‌کننده‌ها از ارزش بالایی برخوردار بود خصوصا که ارزش مجموع جوایز برتر آن به 25 میلیون دلار می‌رسید.

پیروزی در دو راند
هوش مصنوعی OpenAI 5، در راند اول با کمی دردسر بر حریفان خود پیروز شد اما در دور دوم در کمتر از 20 دقیقه حریفان خود را شکست داد. به گزارش وب‌سایت Verge، «جرج بروکمن» (Greg Brockman) مدیرعامل OpenAI در رابطه با پیروزی هوش مصنوعی موسسه خود می‌گوید که هوش مصنوعی آن‌ها به لطف تکنیک یادگیری عمقی خود ظرف تنها 10 ماه معادل 45 هزار سال تجربه بازی درون خود اندوخته است. به‌این‌ترتیب، این هوش مصنوعی با بازی کردن مکرر با خودش تجربه کسب کرده و مهارت خود را بهبود می‌بخشد. درنتیجه پیوسته برای مقابله با شرایط مختلف آماده می‌شود.
Dota 2 به‌صورت کلی بازی آنلاین جنگی چندنفره و نسبتا پیچیده‌ای است که بیش از 100 شخصیت قابل بازی مختلف دارد که هرکدام از این شخصیت‌ها مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. درنتیجه استفاده از هرکدام می‌تواند شیوه و استراتژی بازی بازیگر را به‌کلی تغییر دهد. این گستردگی موجب می‌شود تا OpenAI با محدودیت‌هایی برای تعداد شخصیت‌هایی که می‌تواند استفاده کند مواجه باشد. برای این منظور هر تیم تنها از میان 17 شخصیت (قهرمان) انتخاب می‌کنند. OpenAI درعین‌حال هنگام بازی برخی از ویژگی‌های متعارف بازی را هم که برای مقابله با آن‌ها آموزش ندیده است، غیرفعال می‌کند. به زبان ساده قواعد بازی را طبق آن چیزی که برای آن تمرین کرده اصلاح می‌کند. به‌جز این تغییرات باقی بازی مثل همه بازی‌های معمولی Dota 2 باهدف پیروزی یکی از دو تیم شرکت‌کننده از طریق نابود کردن قهرمان‌های طرف مقابل بازی می‌شود.

پس از پیروزی
برای OpenAI این پیروزی آن‌قدرها هم شیرین نیست بلکه تنها مدرک دیگری است که نشان از توانایی بالقوه هوش ماشینی برای شکست دادن حریف هوش انسانی حتی در پیچیده‌ترین کارهاست. درنتیجه تیم تحقیقاتی این موسسه می‌گوید که دیگر هیچ نمایش عمومی برای نشان دادن توانایی هوش مصنوعی برقرار نخواهند کرد. در عوض روی نرم‌افزارهایی کار می‌کنند که به کاربر انسانی کمک می‌کند تا در کنار هوش مصنوعی ماشینی کار کند و نه در مقابل آن. بااین‌حال مدیرعامل موسسه OpenAI می‌گوید که این موسسه احتمالا به توسعه هوش‌های مصنوعی مشابه در بازی‌های کامپیوتری دیگر نیز ادامه خواهد. آن‌هم به این خاطر که بازی‌های کامپیوتری محل خوبی برای آزمایش توانمندی‌های هوش مصنوعی شمرده می‌شوند. به‌علاوه آزمون‌هایی ازاین‌دست در آینده می‌تواند به مدرک اثبات‌کننده‌ای برای توانایی هوش‌های مصنوعی در حل مسائل پیچیده پا به‌پای انسان به کار گرفته شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط